Bussmekling på overtid: Kan bli streik fra søndag

Riksmekler Mats W. Ruland har oppgaven med å føre partene til enighet i året bussbransjeoppgjør. (Foto: Fagforbundet)

Det mekles på overtid i forhandlingene om ny bussbransjeavtale. Fristen gikk ut ved midnatt. Det er fare for streik fra søndag morgen.

20.09.2020 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 21.09.2020

Alle møter på jobb som vanlig om ingen annen melding er gitt.

3800 bussjåfører kan bli tatt ut i streik (nrk.no 19.09)

Det er mange saker som ligger på bordet under forhandlingene, men det som i første rekke opprører Fagforbundets bussmedlemmer er en dårlig lønnsutvikling de siste årene. Målsetningen er at lønnsnivået til bransjen skal komme opp på linje med industriarbeiderlønn.

Lønna har gått i feil retning

Det har vært målet siden bransjeavtalen ble opprettet i 2007, men de siste årene har imidlertid lønna til bussjåførene gått i feil retning.

- Lønna til bussbransjen ligger nå på under 92 prosent av industriarbeidernes lønn. Vi har mye å ta igjen. Vi er skuffet over at arbeidgiver ikke er villig til å møte kravet vårt. Det er stor streikevilje blant medlemmene våre, sier Stein Guldbransen, forhandlingsleder for Fagforbundet.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon går inn i meklingen sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forhandlingsmotpart er NHO Transport og Spekter/Vy.

Etter at meklingsfristen går ut ved midnatt natt til søndag, ender oppgjøret enten med streik eller med ny bussbransjeavtale samt funksjonæravtale i Vy.

Rundt 1000 bussjåfører i Oslo og Viken kan bli tatt ut dersom meklingen ikke fører fram, skriver E24.

Tjener 20 kroner for lite i timen: – Mange bussjåfører er forbannet (fagbladet.no 31.08.20)