Brudd i forhandlingene mellom LO og NHO

Fagforbundets leder Mette Nord.

Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg)

- NHO viser ingen vilje til å komme fram til et forhandlingsresultat. Det er helt uakseptabelt at våre medlemmer skal få mindre å rutte med, sier Mette Nord.

25.03.2021 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 25.03.2021

- Vi legger LO/NHO-oppgjøret til grunn for lønnsforhandlinger for alle yrkesgrupper i Norge. Det er derfor avgjørende at resultatet blir godt nok til å ivareta kjøpekraften for ansatte i stat, kommune og privat sektor, legger hun til.

LO har altså brutt forhandlingene med NHO i årets mellomoppgjøret, og har varslet avtale- og plassoppsigelse for 179 002 arbeidstakere. LO-leder Peggy Hessen Følsvik sa dette straks bruddet var et faktum.

- Vi har prøvd å komme til enighet i forhandlingene, men det var dessverre ikke mulig. Det var manglende forhandlingsvilje fra NHOs side som gjorde at LO valgte å bryte forhandlingene.

Partene møtes til mekling 9. april med meklingsutløp 10. april klokka 2400.

Omfanget av en eventuell konflikt meldes Riksmekleren og NHO 6. april. Bedrifter utenfor NHO med direkteavtaler vil ikke bli omfattet.

LOs tariffpolitiske uttalelse fra 16. februar