Bli litt klokere: Ny, offentlig tjenestepensjon forklart i tre små filmer!

Print (Foto: Trond Isaksen)

Fristen for pensjonsforhandlingene går ut i morgen - hvordan kan en ny tjenestepensjon i offentlig sektor bli, og hva betyr den for arbeidstakere? I tre små filmer tegner og forklarer Fagforbundets egen pensjonsekspert, Steinar Fuglevaag!

22.02.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 01.03.2018

1. Hvorfor trenger vi en ny offentlig tjenestepensjon?

Hvis vi ikke gjør noe med dagens ordning, vil pensjonen bli dårligere og dårligere, år for år. Se hvordan dagens ordning ville slått ut forskjellig for Randi, hennes datter og barnebarn.

2. Hvordan blir en ny pensjonsordning i offentlig sektor?

Liten bekymring og en trygg og god pensjon er målet med å få i land en ny pensjonsordning. Hvis forhandlingene lykkes, vil den nye ordningen bli en såkalt påslagsmodell. Den vil bli lik for kvinner og menn, og livsvarig.

3. Ny offentlig tjenestepensjon: Hvor lenge skal man jobbe?

Det er ikke farlig å jobbe lenge hvis man er frisk og sterk. De fleste liker å jobbe og liker å være i et arbeidsfelleskap. Men hva skjer når jobben blir for tung, eller kroppen slår seg vrang? Hvordan kan en ny pensjonsordning i offentlig sektor ta høyde for at ikke alle klarer å stå i jobben like lenge?