YRKESPROFILEN: CONTROLLEREN

jan_davidsen_02a_ksj.jpg

Birgit Egrin er controller og stolt medlem av Fagforbundet Oslo. Les mer om hennes hverdag.

24.08.2018 av Martin Eidissen
Sist oppdatert: 24.08.2018

Hva jobber du med?

– Jeg arbeider som controller innen økonomifeltet og har som mål at organisasjonen skal fungere så smidig som mulig innenfor lov- og regelverk, sier Birgit Egrin.

Birgit er høgskolekandidat i økonomi og administrasjon. Utdanningen har senere blitt erstattet av bachelor i økonomi og administrasjon. Og ja, hun er selvsagt medlem av Fagforbundet Oslo, som nesten 40 000 andre.

Hva er arbeidsoppgavene dine?

– På jobb skal jeg veilede mine kollegaer i hvordan man følger lov og regelverk i praksis, og ikke minst hvorfor. Arbeidsfeltet dekker fullmakter, mislighetsforebygging, regnskap, rapportering og utarbeidelse av grunnlag for budsjettering.  Dagene består dels av praktiske oppgaver som kontroll og feilretting og dels av opplæring/bevisstgjøring. Noen av oppgavene krever mye kontakt med kollegaer, andre at man får dykke ned i tekniske utfordringer.  Dagene blir derfor aldri kjedelige eller like. Det beste er når du kan bidra til at andre får løst en sak eller arbeider enklere, sier Birgit videre.

Er jobben meningsfull?

– Det som gjør jobben meningsfull for meg er at man bidrar til så mye positivt. Kollegaer og arbeidsgiver beskyttes når regelverket følges. Beslutningsgrunnlag i rapporter og regnskap blir gode og dialogene blir basert på korrekt grunnlag.

Er det gode muligheter for videretudanning?

– Som økonom er mulighetene for videreutdanning og videreutvikling nærmest uendelige. Man kan spesialisere seg innenfor fagfeltet med for eksempel anskaffelser, regnskap, skatt eller utvide med for eksempel pedagogikk, ledelse eller en fagutdannelse. Økonomi- og systemforståelse er det behov for i alle stillinger og på alle arbeidsplasser.

Hvorfor er du medlem av Fagforbundet?

– Jeg ble medlem av Fagforbundet da jeg fikk min første faste stilling. Det er jeg veldig fornøyd med fordi jeg deler Fagforbundets syn på at vi får det beste samfunnet når mennesker behandles med likeverd og respekt, og det er små økonomiske forskjeller. Derfor ble det etter hvert også naturlig å bli tillitsvalgt. Faste, hele stillinger og likebehandling er tema jeg brenner for og lett lar meg engasjere av.

Denne saken ble først publisert på Fagforbundet Oslo sine nettsider her