400 medlemmer kan gå til NTL

Trond Finstad er AU-medlem og leder i Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet. Her sammen med nestleder i NTL Skatt, Renate Swensen. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fra 1. november iverksettes vedtaket om overføring av skatteoppkreving til Skatteetaten. Fagforbundet har 400 medlemmer som får ny arbeidsgiver, totalt er over 1100 medarbeidere berørt. Nå inviteres de, som statsansatte, inn i Norsk Tjenestemannslag.

04.06.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.06.2020

Fagforbundet, NTL og NTL Skatt samarbeider om å gi alle LO-medlemmer i Skatteetaten et best mulig tilbud når skatteoppkrevinga blir statlig fra 1. november.

Trond Finstad, leder av Yrkessekjon kontor og administrasjon og AU-medlem i Fagforbundet,  har representert LO kommune i Samarbeidsutvalg som har vært i arbeid og forberedt gjennomføringa av reformen. Forbundssekretær i NTL,  Joachim Frivold har deltatt fra LO Stat. I utvalget har Finstad og Frivold løftet saker fra medlemmer og tillitsvalgte.

Fra Fagforbundet til NTL Skatt

NTL Skatt er den største fagforeninga i Skatteetaten, og de har mange tillitsvalgte på alle nivåer i Skatteetaten. NTL Skatt har fulgt SKO-prosessen i Skatteetaten tett og har hatt mange tillitsvalgte koblet på hele prosessen mot prosjektet i Skatteetaten.

- Vi jobber hardt for å ivareta medlemmene som kommer fra Fagforbundet på best mulig måte, og vil selvfølgelig sikre at de forblir en del av LO-familien. Vi skal ta godt i mot alle medlemmene fra Fagforbundet som overføres til oss, sier nestleder i NTL Skatt, Renate Swensen.

- Et samlet LO har hatt stor tyngde inn mot arbeidsgiver og politikere, så jeg er trygg på at Fagforbundets medlemmer får en god start som NTL-medlemmer, sier Trond Finstad.

Utfordringer med innplassering

- Beskjed om innplassering kom til de ansatte i mai og det har vært en krevende prosess, sier Trond Finstad i Fagforbundet.

Fagforbundet har etter at vedtaket om statliggjøring av skatteoppkrevinga kom i 2019, hatt som mål å gi god informasjon og bistå medlemmene på best mulig måte. I Fagforbundets yrkesseksjon kontor og administrasjon har de gjort en kjempejobb med å kartlegge hvor medlemmene var, og hvilke følger reformen får for den enkelte.

- Våre tillitsvalgte har jobbet hardt for at de det gjelder skal ha det beste utgangspunktet når de blir overført til Skatteetaten. Fagforbundet er fornøyd med at de fleste av medlemmene har fått innfridd krav de hadde til innplasseringa, sier Finstad.

Les også saken i frifagbevegelse