Tips til Fagforbundsukene 2020

Oddbjørg Strømme, fylkesleder Østfold

Oddbjørg Strømme, fylkesleder Østfold (Foto: Trude Tjensvold)

Fagforbundsuker blir det også i 2020, i uke 26 og 48. Hovedmålet er som alltid at Fagforbundet skal være synlig, nær og stolt. Både medlemmer og ikke-medlemmer er målgruppe når Fagforbundet kommer på besøk.

14.05.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 19.06.2020

Fagforbundet arrangerer forbundsukene i uke 26 (22.-28. juni) og uke 48 (23.-29.november). Det er viktig at hele organisasjonen tas i bruk under fagforbundsukene. Fagforeningene, som er det viktigste organisasjonsleddet, må tenke helhet og alle avtaleområder.

Stort medlemspotensiale

– Potensialet for fortsatt sterk medlemsvekst er stort. Satsingsområder som er nevnt i strategiplanen for 2020 er blant andre arbeidstakere i kommunal sektor, i spesialisthelsetjenesten og de med høyskole- og universitetsutdanning, sier nestleder i Fagforbundet, Odd-Haldgeir Larsen.

Tillitsvalgte i Fagforbundet er synlige, nære og stolte hele året – egne fagforbundsuker gir det lille puffet ekstra som skaper enda mer samhold i fagforeninga og på arbeidsplassene.

Det lille ekstra

Alle fagforeninger bør finne på noe ute på arbeidsplassene disse ukene. Mange av er sikkert ferdig med planlegginga allerede, men i en travel hverdag er en påminning og noen tips på sin plass for dere som ikke har spikret detaljerte planer ennå.

Fagforbundet har et eget tipshefte for aktivister som lastes ned på medlemsportalen.

Alle som har spennende planer må gjerne sende e-post til info@fagforbundet.no i god tid så vi kan legge våre planer om å besøke fagforeninger rundt om i landet.

Er det noen som ønsker besøk fra ledelsen i Fagforbundet, eller noen i administrasjonen, så kan fagforeningene melde det inn til sin region, som koordinerer og videreformidler ønsker til: organisasjonsavdelingen@fagforbundet.no

Medlemmer og ikke-medlemmer

Erfaring viser at medlemmene våre setter pris på fagforbundsukene; Matpakkeaksjoner, nattpatruljer, arbeidsplassbesøk, skolebesøk, lønns- og pensjonssjekk, utdeling av frukt og fruktkurver, drømmedager, gratis kino/teater og mye mer har vist seg å være populært og samlende. Spesielt viktig er det å besøke ansatte som sjelden ser den tillitsvalgte og arbeidsplasser med lav organisasjonsgrad.

Konkrete planer

Arbeidsplassbesøk gir muligheter for å snakke med medlemmer og potensielle medlemmer. Det er viktig å planlegge besøket slik at både arbeidsgiver og plasstillitsvalgt er forberedt. Fordel ansvar og tilpass besøkene slik at alle tillitsvalgte kan brukes i henhold til seksjonstilhørighet, alder og spesifikke utfordringer. På arbeidsplassene møter vi kolleger som av forskjellige årsaker er uorganiserte, og derfor er muligheten til å fortelle om fordelene ved å være medlem i Fagforbundet gode. Arbeidsplassbesøk og oppsøkende virksomhet er en av kjernevirksomhetene under Fagforbundsukene.