Bli hørt

Bli hørt-kurs med Mats Monsen på Fagforbundets og Framfylkingens familieleir 2016 (Foto: Trond)

Det er viktig for alle å bli hørt. Så hva gjør du når ingen hører etter?

30.06.2016 av Åsta Rohmann
Sist oppdatert: 28.01.2019

Mats Monsen (nestleder i Fagforbundet Ung) holdt tirsdag 28. Juni en debattworkshop kalt «Bli hørt» for barna over 10 år på Fagforbundets og Framfylkingens familieleir i Ringsaker.

Workshopen hadde to aktiviteter; linjeøvelse og paneldebatt. Monsen ønsket at barna skulle finne sin egen mening og utrykke den gjennom diskusjon. - De var veldig flinke, legger Mats til med et fornøyd smil.

Linjeøvelsen var en slags «oppvarming» til paneldebatten og gikk ut på at Monsen kom med en påstand og at deltagerne skulle gå til den posten som passet dem best: ening, usikker eller uenig. Monsen kom med påstander som handlet om lik lønn for likt arbeid, likestilling og menneskeskapt klimakrise.

I Paneldebatten var det to paneler ble satt som var for eller imot en sak og måtte diskutere for å overbevise hverandre og publikum. Gratis skolemat, gratis tannlege og flykningskrisen var temaene som ble tatt opp.

Etter workshopen følte mange av deltagerne at de hadde blitt mer bevisste og at de hadde blitt flinkere på å diskutere.