Stiftelsen SOR

SOR Rapport på nett - syv komplette årganger. Du kan nå laste ned komplette årganger av alle fagartikler, refleksjoner, konferansereportasjer og lederartikler i elektronisk utgave - tilbake til og med 2001.

30.09.2008 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 30.09.2008

Samordningsrådet ble stiftet i 1951 etter initiativ fra sosialminister Aslaug Aasland. For å bringe orden i en nærmest kaotisk situasjon inviterte statsråden representanter for en rekke organisasjoner til å møtes. Problemet var kort sagt at det i 1950 overhodet ikke eksisterte en ordnet omsorg for mennesker med psykisk utviklingshemming.

Samordningsrådet fikk følgende mandat, hvor det blant annet heter:

Rådet skal søke å fremme og samordne det frivillige arbeid for åndsvakesaken i vårt land. Det skal ta opp felles spørsmål til hjelp for de åndssvake og deres pårørende.

SORs stiftere:

• Landsforbundet for utviklingshemmede og pårørende (LUPE)
  • Oslo Røde Kors Barnehjelp
  • Stiftelsen Signo
  • Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO)
  • Kommunalansattes Fellesorganisasjon (KFO)
  • Fagforbundet, Seksjon for helse og sosial
  • Norsk Sykepleierforbund
  • Bergen og Hordaland Støttelag for psykisk utviklingshemmede
  • Stiftelsen Støttelaget for psykisk utviklingshemmede i Oslo
  • Diakonistiftelsen Rogaland
  • Nord-Norges Diakonistiftelse

SOR nettside finner du her.

Link til SOR rapport på nett.