Verdighetssenteret Omsorg for gamle

Et nytt nasjonalt og europeisk kompetansesenter for eldreomsorg er på plass i Bergen. Fagforbundet er en av samarbeidspartnerne, og vil bidra med økonomisk støtte til prosjektet over flere år.

27.11.2008 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 27.11.2008

Eldre mennesker – selv i siste livsfase – er mer opptatt av å leve enn å dø. Verdighetssenteret er med på å tilrettelegge nettopp for dette, sier Stein Husebø, lederen for det nyopprettede senteret ved Bergen Røde Kors sykehjem.

Fagforbundets intensjon med samarbeidet er basert på å styrke verdigheten til gamle i deres siste sårbare livsfase slik at de blir møtt med respekt, sosial integrasjon og nødvendig kompetanse.

I dette inngår informasjon, utdanning og opplæring av helsepersonell, pårørende og pasienter, samt å delta i nettverk og samarbeidsprosjekter som bidrar til målsettingen.

Verdighetssenteret skal markere seg innenfor fire sentrale områder som omfatter forskning og etablering av ny kunnskap, kompetanseutvikling, nettverksbygging og samarbeid og opinionsdannelse og bevisstgjøring.

Flere aktuelle samarbeidstiltak er satt på kartet mellom Fagforbundet og Verdighetssenteret.

Kursopplegget "Lære - for å lære videre" henvender seg til personale innenfor eldreomsorg, som sykepleiere, hjelpepleiere og leger. Utdanningen er ettårig, med fire samlinger a tre dager. Det skal årlig avvikles to kull, hvert med 25 deltakere. Fagforbundet ønsker å se dette i sammenheng med Kvalietskommuneprogrammet, Modellkommunene, Etikkprosjekter. Det er et mål for Fagforbundet at det er flere hjelpepleiere som deltar i utdanningen.

KreativOmsorg '09 er lagt til Bergen 22. og 23. april. Som en del av KreativOmsorg skal deltakerne besøke Verdighetssenteret og Bergen Røde Kors sykehjem.

Fagforbundet deltar i arrangørgruppen for den nasjonale Verdighetskonferansen på Solstrand ved Bergen 5. til 7. juni 2009.

Neste års Samspillkonferanse er lagt til Gardemoen 20. - 21. oktober. Her vil Verdighetssenteret bidra med faglige innlegg.

Innenfor en rekke områder vil Fagforbundet aktivt ta del i det som skjer ved Verdighetssenteret, og vi har store forventninger til et utbytte som bidrar til økt verdighet og ikke minst kompenseutviking for egne medlemmer.

Lovprisningene og gratulasjonene satt løst under åpningen av det nye senteret. Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen fremhevet kompetanseøkning som en vesentlig faktor for å kunne håndtere eldrebølgen. Videre at vi bruker mer penger enn vi trenger på en dårligere pasientbehandling enn vi er i stand å gi. Vi må legge om dette systemet før eldrebølgen kommer – og ikke minst må vi utvide engasjementet for eldreomsorgen.