Verdighetskonferansen

Verdighetssenteret - Omsorg for gamle og FORUM Sykehjemsmedisin inviterer til en nasjonal konferanse om de sårbare gamle. Solstrand hotel & bad, 5. - 7. juni 2009.

17.12.2008 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 17.12.2008

Verdighetsenteret – Omsorg for gamle er et nyetablert nasjonalt og europeisk kompetansesenter, med bakgrunn i prosjektet En verdig alderdom – En livsgaranti, Bergen Røde Kors Sykehjem.

Senteret skal bidra til at de gamle i deres siste, sårbare livsfase blir møtt med respekt, omsorg, sosial integrasjon og den nødvendige kompetanse. I dette inngår informasjon, utdanning og opplæring av helsepersonell, pårørende og pasienter, samt å delta i nettverk og samarbeidsprosjekter som bidrar til liknende målsettinger.

Målet er å beskrive strategier som gir de gamle maksimal mulighet til helse, autonomi, omsorg og livskvalitet – med særlig fokus på den voksende gruppen demenspasienter. Et delmål er at de gamle får anledning til å bo hjemme så lenge som mulig, og at kvaliteten på omsorgstilbudene er like god uavhengig av bosted og funksjonsnivå.

Nasjonalt og internasjonalt skal senteret markere seg innen fire områder:

• Forskning og etablering av ny kunnskap

• Kompetanseutvikling, implementering av kunnskap

Opplæringsprogrammet for pleiepersonale og leger, Lære – for å lære videre, er det sentrale pedagogiske grepet.

Verdigrunnlaget er arbeidskonseptet Palliative Care for gamle

• Nettverksbygging og samarbeid

• Opinionsdannelse og bevisstgjøring

Verdighetsenteret støttes av Fagforbundet.

Les mer om Verdighetskonferansen her.