Viktig med åpenhet om demens

Fortsatt er det mye uvitenhet, skam og tabuer knyttet til demens. Det kan føre til at personer med demens og deres pårørende trekker seg unna sosialt liv. Fortsatt er det mye uvitenhet, skam og tabuer knyttet til demens. Det kan føre til at personer med demens og deres pårørende trekker seg unna sosialt liv. Informasjonskampanjen ”Leve med demens” skal bidra til opplysning og kunnskap.

05.02.2010 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 05.02.2010

I dag er det om lag 70 000 mennesker med demens i Norge. Somfølge av økt levealder vil tallet på menneskermed ulike demenslidelser bli fordoblet i løpet av 35år.

I forbindelse med informasjonskampanjen ”Leve meddemens” har landets kommuner fått hjelpemidler forå informere om demens lokalt. Det vil også kommeinformasjon om demens på tv og i dagspressen.

Det er åpnet en egen nettside om demens påwww.helsedirektoratet.no/demens.Her finnes fagstoff, publikasjoner som kan bestilles og en delnyttige lenker.

Demenslinjen

Nasjonalforeningen for  folkehelsen haropprette Demenslinjen som er et tilbud for alle som harspørsmål om demens. På Demenslinjen treffer dubare kvalifisert helsepersonell med taushetsplikt.