Demensplan 2015 skal sikre et godt og verdig tjenestetilbud

Strøm Erichsen

Strøm Erichsen (Foto: Helse- og omsorgsdepartementet)

I går la helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen frem en revidert utgave av ”Demensplan 2015 «Den gode dagen»”. Med planen vil regjeringen fortsette å styrke tilbudet til de mange som rammes av demens gjennom flere dagaktivitetsplasser, tilpassede botilbud og økt kunnskap og kompetanse.

18.11.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 18.11.2011

- Demens er en vond sykdom som rammer både den som får sykdommen men også pårørende. Vi vet det vil bli flere med en demenssykdom, og vi må planlegge for fremtiden slik at vi kan godt og verdig tilbud av god kvalitet. Siden ”Demensplan 2015” ble lagt frem i 2007 har den fått stor oppmerksomhet. Vi må sørge for at de som rammes av demens og deres pårørende kan oppleve trygghet, mening og livskvalitet til tross for sykdom og funksjonssvikt, sier Strøm-Erichsen.

I 2007 la Norge, som det første land i verden, frem en egen plan for tjenestetilbudet til mennesker som er rammet av demens. I årene fremover vet vi at det vil bli flere blant oss som rammes av sykdommen. Ny kunnskap gir oss nye muligheter som vi vil ta i bruk. Derfor har vi oppdatert Demensplan 2015 «Den gode dagen» med et revidert handlingsprogram.

Planen skal sikre et godt og verdig tjenestetilbud gjennom tre hovedgrep; et styrket aktivitetstilbud på dagtid, økt kunnskap og kompetanse i omsorgstjenesten og i samfunnet ellers, og utbygging av tilrettelagte omsorgsboliger og sykehjem.

- Mange kommuner gjør en viktig innsats, vi har sett en økning i tilbudet om pårørendeskoler og mange kommuner har tilsatt egne demenskoordinatorer, men vi har også et stykke igjen sier helse- og omsorgsministeren.

- Et dagaktivitetstilbud er et viktig tiltak, neste år øremerker regjeringen 150 millioner som norske kommuner kan søke på for å bygge opp dagaktivitetstilbudet. Også yngre mennesker rammes av demens, for de er dagaktivitetstilbudet. Demensplan 2015 heter ”Den gode dagen” og det er det vi skal bidra til å skape i demensomsorgen og omsorgstjenesten elllers sier Strøm-Erichsen.

I den reviderte planen vil regjeringen i perioden 2012-2015 styrke innsatsen for personer med demens, og løfter fram tre hovedsaker for en bedre demensomsorg:

1. Flere dagaktivitetsplasser: Fortsatt har bare 9,3 prosent av de hjemmeboende personer med demens et dagaktivitetstilbud. Dette er det manglende mellomleddet i omsorgskjeden. Målet er at alle kommuner innen 2015 bør kunne tilby dagaktivitetstilbud. Regjeringen har som mål å lovfeste plikten for kommunene til å tilby dagaktivitetstilbud når tilbudet er bygget videre ut. Regjeringen har foreslått å etablere et øremerket tilskudd til opprettelse av 2300 plasser, som vil gi inntil 5000 personer et tilbud deler av uken i 2012.
  2. Botilbud tilpasset personer med demens: Gjennom inveteringstilskuddet i Husbanken legges det til rette for at sykehjem og heldøgns omsorgsboliger blir tilrettelagt for personer med demens og kognitiv svikt. Dette betyr små boenheter med tilgang til uteareal. Det er regjeringens målsetning at det gis tilsagn om tilskudd til 12000 boenheter i perioden 2008-2015.
  3. Økt kunnskap og kompetanse: Pårørende skal gjennom pårørendeskolen få støtte, veiledning og kunnskap. Ansatte skal gis muligheter for grunn-, etter- og videreutdanning.

Les den reviderte utgaven av ”Demensplan 2015 «Den gode dagen»”.