Kan bli streik i kirkelige virksomheter

Dersom meklingen i tariffområde Kirkens arbeidsgiverorganisasjon (KA) ikke fører fram innen fristen ved midnatt tirsdag 18. september, kan kirkeansatte være i streik fra onsdag morgen 19. september.

13.09.2018 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 20.09.2018

– Vi stiller oss nokså uforstående til arbeidsgivers holdning. Underveis i forhandlingene har vi strukket oss langt i et forsøk på å komme fram til en løsning. Vi la til slutt et forslag på bordet der noen av de krevende elementene var flyttet til en partssammensatt gruppe. Dette ble avvist av KA. Dermed brøt forhandlingene sammen. Vi håper at vi kommer til enighet i neste runde, slik at vi unngår konflikt, sier Fagforbundets forhandlingsleder Kai Nygård.

Fredag 29. juni ble det brudd i lønnsforhandlingene mellom LO, Unio og YS på den ene siden og Kirkens arbeids­giver­organisasjon (KA) på den andre. Prester og diakoner i menighetstjeneste og administrativt ansatte ved kirkelige rådskontorer er noen av dem som er organisert under avtaleområdet KA.