Gravferdssektoren er en viktig offentlig tjenesteyter

Bildet er tatt på krigskirkegården der deltakere prøver ut QR-koder som leder til internettsider om de gravlagte. (Foto: Fagforbundet)

Norsk forening for gravplasskultur arrangerte fagdager i Fredrikstad 4. – 6. september. Fagforbundet var til stede med stand i utstillingsområdet. Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst fikk synliggjort at gravferdssektorener er en betydelig offentlig tjenesteyter og hvor viktig det er at de ansatte får nødvendig kompetanse og anerkjennelse.

21.09.2018 av Bjarne Kjeldsen
Sist oppdatert: 21.09.2018

Over 160 deltakere fra hele landet fikk med seg et foredrag om bærekraftige gravplasser, plantevekst og jord og gravplassen som landskapsrom. Fagdagene bød også på sosialt samvær og befaringer på noen av Fredrikstads vakre gravplasser.

Gjennom de siste årene har fagdagene til Norsk forening for gravplasskultur etablert seg som den viktigste gravferdsfaglige møteplassen i her til lands. Tatt i betraktning hvor liten sektoren er, var deltakerantallet imponerende. I år var det godt spenn i foredragstemaene, men flere av innleggene hadde et miljøperspektiv om bærekraftig drift og gode, klimatilpassede plantevalg.

Særlig interessant var et foredrag om Stockholm kommunes erfaringer med bruk av biokull som bestanddel i massene det plantes trær og andre vekster i. Kullets egenskaper gir muligheter i møte med utfordringene fra røffe urbane miljøer og både tørke og flom. Ikke minst kan biokull erstatte produktene fra den ekstremt miljø- og klimafiendtlige torvindustrien.