Juletrikken sprer julestemning i sentrum.

Sprer juleglede med lysende trikk

Fagforeninga OSA og Sporveien er opptatt av å gi et godt tilbud til innbyggerne. Midt i julestria serverer de gratis mat, drikke og hygge til folket fra en trikk pyntet med hvite lys.

Notis: Kommunalkonferansen 30 år

Notis: Vervekampanje i sykehusene

Forsiden: O jul med din glede

Midten (ER TIL SJEKK hos forhandling): Fakta om røde dager i jula

Desember er også høytid for spørsmål om arbeidstid og betaling på helligdager, de såkalte røde dagene. Jula 2023 er litt spesiell, ettersom julaften faller på en lørdag og utløser helgetillegg.

Dagen derpå på jobb: Fagforbundet-medlem får erstatning etter tynt begrunnet oppsigelse. Illustrasjon.

Dommen: Ugyldig oppsagt etter påstand om å ha møtt beruset på jobb

Dagen etter en fest med mye alkohol, blåste arbeidstakeren 0,2 i promille. Fagforbundets advokat tok saken der tingretten til slutt konkluderte med at oppsigelsen var ugyldig, og at medlemmet skal få 60 000 kroner i erstatning.

Mette er klar for lønnsoppgjør, her fra kommuneoppgjøret 2023.

Mye er åpent i vårens lønnsoppgjør

Det er ikke noe nytt at det meste er uavklart flere måneder før hovedoppgjøret 2024 begynner. Men det må likevel være lov å si de uavklarte spørsmålene er flere og tydeligere i år enn ellers. Det mener i alle fall Fagforbundets leder Mette nord.

Logo for klubbstyrets arbeidsrom

Faglig kokebok: Klubb er...

Fagforbundets organisasjonsledd ute på arbeidsplassene. Det er Fagforbundets måte å omtale arbeidsplassene på der det er medlemmer og en tillitsvalgt omfattet av en tariffavtale.

Produkteier: Tim Sørensen ber de tillitsvalgte være tålmodig mens de venter på opplæring og tilgang til KL*AR, klubbstyrets arbeidsrom, som skal rulles ut i løpet av 2024.

Er du KL*AR for å kaste de gule lappene?

Det utvikles et nytt digitalt verktøy til deg og andre tillitsvalgte. Det skal ta saksbehandlingen fra papir og gule lapper til en datamaskin nær deg.

Fire i farta: Hvordan tror du den økonomiske hverdagen blir for dine medlemmer i 2024?

I kjelleren på Økernhjemmet har gangene blitt til en reise gjennom jula. Tillitsvalgt Fozum Woldu (t.h) og kollega Conchita Abad sjekker at alt er på plass.

O jul med din glede – på jobb

Hjelpepleier og tillitsvalgt Fozum Woldu går gjerne på jobb på julaften. Det samme gjør hovedtillitsvalgt Tertit Henriksson. Hva er det med jul på jobben?

Unntaksåret med konflikt i mellomoppgjøret: Streikemarkering fra Youngstorget 18. april i år.

Et turbulent tariffår bak oss

2023 ble enda et annerledes år. På alle måter, men også når det gjaldt lønn og tariff. For første gang siden krigen ble det streik i mellom­oppgjøret mellom LO og NHO.

Gaza 2023

Derfor støtter Fagforbundet palestinerne

Fagforbundet har siden forbundet ble dannet bidratt med støtte til en rekke solidaritetsprosjekter utenfor Norges landegrenser. Ett av de viktigste prosjektene er støtta til Norsk Folkehjelps arbeid i Palestina.

Chris Marius Thorsen, nestleder i Fagforbundet Finnmark

Baksida: Chris Marius Thorsen: Byggdrifter og hjertevarm tillitsvalgt i Vardø

I den lille kystkommunen Vardø, hvor samholdet blant innbyggerne er sterkt, bor Chris Marius Thorsen. Nestlederen i Fagforbundet Finnmark brenner for å skape trygghet på arbeidsplassen.

Illustrasjon

Kommentaren: Det blir jul i år også

Mange bekymrer seg over økende renter og priser. Jeg vet det blir bedre, men jeg aner ikke når.

Terje Strømsnes på sorteringsanlegg i Krakow.

Henter inspirasjon fra Polen

Presset øker for konkurranseutsetting av velferdstjenester etter valget i høst. Tillitsvalgte fra Oslo lot seg motivere til å ta mer tilbake i egen regi med egne ansatte etter besøk i Krakow i Polen.

Nytt om navn