Svend Morten Voldsrud, leder for Fagforbundets forhandlingsdelegasjon.

Brudd i statsoppgjøret

LO Stat, som Fagforbundet er en del av, brøt i dag forhandlingene med staten i årets lønnsoppgjør.

Leverte krav på vegne av alle forbundene i LO Stat: Egil Andre Aas, leder i LO Stat.

Oppstart for lønnsoppgjøret i staten: Krever økt kjøpekraft

Lønnsoppgjøret i staten innledes i dag. LO Stat hovedkrav er økt kjøpekraft. - Vårt hovedkrav er at alle blir ivaretatt og vi får en rettferdig fordeling av lønna. Det er dette vi i LO har i ryggmargen, sier Egil André Aas, leder i LO Stat.

Egil Andrè Aas, leder i LO Stat, ledet forhandlingene som sikret et godt kronetillegg til alle.

LO Stat har løftet hele laget - historisk godt oppgjør i staten

– Vi har fått gjennomslag for å løfte hele laget, sikre likelønn og utjevne forskjeller, sier Svend Morten Voldsrud, som deltok i forhandlingene fra Fagforbundet. Oppgjøret sikret alle et generelt lønnstillegg på 31 000 kroner.

Statens personaldirektør, Gisle Norheim tar LO Stats leder Egil André Aas i hånda utenfor et møterom

LO Stat krever likt tillegg til alle

Årets mellomoppgjør i staten innledes i dag, 27. april. LO Stat krever reallønnsvekst gjennom et sentralt avtalt og likt kronetillegg for over 43 000 medlemmer i LOs forbund i staten.

Egil André Aas, leder i LO Stat, under forhandlingen om ny hovedavtale, desember 2022.

Ny hovedavtale i staten

LO stat har forhandlet fram en ny hovedavtale for staten. Den nye avtalen styrker mulighetene medbestemmelse for tillitsvalgte og ansatte.

Illustrasjon.

Medlemmene sa ja til lønnsoppgjøret i stat og kommune

Medlemmene i stat og kommune har stemt ja i uravstemningene.

LO Stats leder Egil André Aas, ledet meklingen for LOs forbund og Svend Morten Voldsrud, Fagforbundets representant i forhandlingsutvalget.

Enighet i lønnsoppgjøret i staten

Det blir ingen streik for LO Stat-forbundenes medlemmer i staten etter at partene ble enige hos Riksmekleren tirsdag. - Vi fått gjennomslag for våre hovedprioriteringer, og sikret et godt resultat for våre medlemmer uten å måtte streike, sier LO Stat-leder Egil André Aas.

Tariff 2022

Tirsdag morgen klokka 08.00: Mekling på overtid i statsoppgjøret

Meklingen i staten fortsetter på overtid. Drøyt 1000 medlemmer i LO Stats forbund i staten blir tatt ut i streik fra den 24. mai om meklingen ikke fører fram. Ingen medlemmer i Fagforbundet er tatt ut i første streikeuttak.

Egil André Aas, leder i LO Stat, konstaterer at det ble brudd i lønnsoppgjøret i staten.

Brudd i statsoppgjøret

Det ble brudd i forhandlingene med staten i årets hovedtariffoppgjør.

Leder i LO Stat, Egil Andre Aas

LO Stat vil løfte alle i tariffoppgjøret i staten

LO Stats hovedkrav i årets tariffoppgjør i er et lønnsløft for alle LO-forbundenes medlemmer i staten.

Svend Morten Voldsrud, medlem av arbeidsutvalget  (AU) i Fagforbundet300419

Streik avverget - godt meklingsresultat i staten

Det blir ingen streik for LO Stat-forbundenes medlemmer i staten. Partene ble enige hos Riksmekleren torsdag ettermiddag. Lavlønn, likelønn og ellers god fordelingsprofil var viktige krav.

Det mekles fremdeles i staten (klokka 15:00)

LØSNING TORSDAG ETTERMIDDAG - se lenke i saken. Meklingsfristen gikk ut ved midnatt. Det er fare for streik fra torsdag morgen. LO Stat har tatt ut 1752 medlemmer i førsteuttaket ved en eventuell streik. De er fordelt over hele landet, men med tyngdepunkt i Oslo.

Streikefare.

Varsler streikeuttak for 4200 i staten

Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Riksmekleren har i dag mottatt et såkalt områdevarsel fra LO Stat. Cirka 4200 medlemmer vil bli tatt ut i streik den 27. mai hvis ikke meklingen fører fram.

People look at a single person picket. Disagreement and denial. Drawing public attention to the problem. fight against corruption and arbitrariness. Populism and nationalism. struggle for rights

Brudd i statsoppgjøret

LO Stat brøt 29. april forhandlingene med staten i årets mellomoppgjør. Riksmekleren får nå oppgaven med å hindre streik i statlig sektor.

Medlemmene sa ja til oppgjøret i staten

Flertallet aksepterte tariffoppgjøret i uravstemninga. 67,8 prosent takket ja til resultatet.

LO Stats leder Egil André Aas og Svend Morten Voldsrud, Fagforbundets representant i forhandlingsutvalget.

Streik avverget i staten

Etter flere timer på overtid aksepterte partene i hovedtariffoppgjøret i staten det siste tilbudet fra arbeidsgiver. Dermed blir det ingen streik.

LO Stats leder Egil André Aas, som skal lede meklingen for LOs forbund og Svend Morten Voldsrud, Fagforbundets representant i forhandlingsutvalget.

Meklingen i statsoppgjøret starter

LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne møter onsdag til oppstartsmøte i meklingen for hovedtariffoppgjøret i staten. Meklingsfristen er 14. oktober ved midnatt.

Staten tilbød null - brudd i statsoppgjøret

Det er brudd i lønnsoppgjøret i staten. LO Stat, YS Stat, Unio og akademikerne brøt mandag ettermiddag forhandlingene i hovedoppgjøret i staten. Oppgjøret havner nå på Riksmeklerens bord.

Nokre av medlemmane i fagforeiningsstyret

Utvida mulighet til bruk av overtid for ansatte i staten

Partene i staten har inngått avtale om blant annet å utvide muligheten for bruk av overtid, og sette tilside bestemmelsene om kjernetid i første omgang fram til 30. april.

- Det har ikke vært mulig å finne en løsning som sikrer prosessen frem til ny AFP er innarbeidet i Hovedtariffavtalen, sier Fagforbundets representant i LO Stats forhandlingsutvalg, Svend Morten Voldsrud.

Brudd i lønnsoppgjøret i staten

– Partene har dessverre vært alt for langt fra hverandre til at det var mulig å finne en løsning i forhandlingene, sier Fagforbundets representant i LO Stats forhandlingsutvalg, Svend Morten Voldsrud. Oppgjøret går nå til mekling.