Iren var hjelpepleier da hun tok sykepleierutdanning: - Jeg var mye forbanna

Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet, Iren Luther og programleder Ingrid Wergeland. (Foto: Lars Helgerud)

Iren Luther, leder for yrkesseksjonen helse og sosial i Fagforbundet hadde jobba femten år som hjelpepleier, da hun utdannet seg til sykepleier. Nå kjemper hun for at ingen skal oppleve det hun ble utsatt for.

Sist oppdatert: 14.05.2024

Episoden kan høres her:

Apple podcast

Spotify

– Jeg måtte lære meg å re senger, selv om jeg hadde gjort dette i 15 år. Jeg måtte lære å vaske og stelle pasienter, som jeg hadde gjort i 15 år, forteller Iren Luther i podkasten «Hele laget».

–  Jeg fikk i tillegg beskjed om at det var flere ting jeg måtte avlæres. Du kan si jeg var mye forbanna da jeg tok sykepleierutdanninga, forteller hun.

På søndag 12. mai er det sykepleierdagen. Derfor kjører vi en liten konkurranse. Spørsmålet er som følger: Hvordan feirer Iren Luther den store dagen? Svaret får du om du hører episode fire av «Hele laget» Send svaret til helelaget@fagforbundet.no. Vinneren får en overraskende premie!

Jobber du som helsefagarbeider i dag, og drømmer om å bli sykepleier, er ikke veien like enkel som man skulle tro. For å komme inn på sykepleierstudiene behøver man studiespesialiserende fra videregående, noe de fleste med fagbrev ikke har.

Det betyr, at til tross for kanskje år med erfaring, så må helsefagarbeidere ta videregående på nytt, før de kan starte på en treårig sykepleierutdanning. Helt høl i huet, mener Fagforbundet.

– Jeg var sikker på at da jeg starta på sjukepleierutdanninga, så skulle jeg få anerkjent den kompetansen jeg hadde fra før. Det skjedde ikke, sier Luther.

Hun kjemper for at helsearbeidere kan begynne på sykepleierutdanninga med fagbrev. Dette kalles «Y-veien». På en rekke realfag, ingeniørfag og maritime fag er det i dag mulig å begynne på høyskoleløp, med utgangspunkt i et fagbrev. Det bør ikke være noe i veien for at dette også kan innføres på sykepleierutdannelsen.

Fagforbundet mener det må legges til rette for at helsearbeidere kan bli sykepleiere uten å måtte ta en rekke videregående fag på nytt. I tillegg bør utdanninga “Y-veien” organiseres slik at de med mye relevant erfaring, slipper å skulle lære ting på nytt.