Oljefondets Tesla-aksjer vekker bekymring

LO i Oslo og en rekke andre fagforeninger holdt støttemarkering for de svenske streikende i IF Metall torsdag 25. april. (Foto: Martine Grymyr)

Støtter Oljefondet menneskerettighetsbrudd? Det er spørsmålet som reises av representantskapet i Oljefondet - også kjent som Norges Bank Investment Management (Nbim) - i deres årlige rapport til Stortinget.

25.04.2024 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 07.05.2024

Siden 27. oktober 2023 har det svenske fagforbundet IF Metall streiket for tariffavtale ved Teslas svenske servicepunkter og verksteder. Streiken har vekket stor interesse internasjonalt og blitt møtt av sympatiaksjoner fra en rekke andre forbund i både Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Musk mot fagbevegelsen

Tesla-sjef Elon Musk har på sin side vært åpent negativ til fagbevegelsen i mange år og har brukt de fleste triks i boka for å sørge for at de 140 500 som jobber for Tesla verden over holder seg uorganiserte.

Det er her problemene viser seg for Oljefondet. De skal nemlig ikke investere i selskaper som bryter menneskerettighetene, og det å fagorganisere seg er en menneskerett. Denne bekymringen løfter nå Oljefondets representantskap.

Vil ikke selge seg ut

Ved inngangen til året eide Oljefondet 0,98 prosent av Tesla og sitter nå på aksjer verdt 78 milliarder kroner i det amerikanske elbilselskapet.

Å selge seg ut av Tesla er likevel ikke aktuelt.

– Målet er å gå i dialog heller enn å selge seg ut, og man må være tålmodig da det tar tid å utøve påvirkning gjennom aktivt eierskap, skriver Norges Bank i rapporten.

Oljefondet vil altså heller jobbe for å bevege selskapet i riktig retning med sine investeringer og forventinger, over tid.