Tariffmakt og medlemsmøter på arbeidsplassbesøk

StigEdvardsenpåkjøkkenettilEvenesomsorgmedtoansatte

Evenes: Stig Edvardsen (t.v.) på arbeidsplassbesøk hos Evenes omsorg. (Foto: Fagforbundet Narvik / Monika Kiltorp)

Stig Edvardsen er mye på farten. Fagforbundet Nordlands tillitsvalgte besøker arbeidsplasser for å møte medlemmene der de jobber.

25.04.2024 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 07.05.2024

– I 2023 nådde vi målet om 100 prosent arbeidsplassbesøk, forteller Stig på telefon.
– I år har vi et mål på 200 prosent! Det betyr at alle arbeidsplasser skal besøkes to ganger i år, ler lederen for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Nordland.

Lokal tillitsvalgt planlegger reiserute

De lokale tillitsvalgte bestemmer når og hvor de skal reise. – Vi er to-tre som drar til en arbeidsplass, sier Stig. – Vi føler på stemningen når vi kommer og tilpasser oss situasjonen. Noen ganger sier vi nesten bare «hei». Andre ganger ser vi på arbeidsprosessene, tar en prat eller spiser lunsj med medlemmene.

Lytte til medlemmene

– Det er viktig å være synlig for medlemmene. Vi senker terskelen for å kunne si fra om hvordan de har det og hva de er opptatt av, fortsetter Stig. – Medlemmene setter pris på at vi kommer. Vi har med en pose Twist eller noe, sånn at de kan kose seg etter at vi har reist også, sier Stig.

– Ekstra morsomt er det når vi kommer tilbake på runde nummer to, for da er det enda flere som møter oss.

Noen lokale tillitsvalgte lager kveldsmøte med en yrkesgruppe, med fagkveld og dypdykk i spesielle problemstillinger for yrkesgruppa.

Resultater

Selv om Stig ikke kan tallfeste om tiltakene har gitt færre utmeldinger og flere medlemmer, er han overbevist om verdien av besøkene.

– Har de først meldt seg ut, så er det kjørt. Vi mener at disse arbeidsplassbesøkene gjør at vi berger utmeldinger fordi medlemmene ser at vi er på plass for dem, sier han.

– De lokale tillitsvalgte blir også tryggere fordi vi støtter dem i å gjennomføre arbeidsplassbesøk. Et eksempel er tillitsvalgte som vervet tre nye medlemmer rett etter de hadde vært på trinn 4-kurs, som vi også holder når vi er på runde rundt om i fylket.

Stigs tips til gode arbeidsplassbesøk:

• Planlegg godt, ha med deg nok mat og drikke for å holde på energien.
  • La en lokal tillitsvalgt lage reiseruta.
  • To-tre personer besøker arbeidsplassen samtidig.
  • Vær oppmerksom på stemningen der du kommer, tilpass aktiviteten.
  • Møt medlemmene der de er, lytt til hva de er opptatt av og svar på det.
  • Skryt av lokal tillitsvalgt overfor medlemmene.
  • Registrer aktiviteten sånn at de andre ser hva fagforeninga har gjort.