Ingunn hjalp et medlem å få etterbetalt 200 000 kroner

Gladsak: Leder av Fagforbundet Arendal, Ingunn Kile, hjalp et medlem å få etterbetalt lønn og tillegg for seks år. Loven gir deg bare rett på tre. (Foto: Henrik Kile-Lønseth)

Etter å ha lest om resultatet i det forrige lønnsoppgjøret, reagerte et medlem på at det var rart at hennes egen timelønn stod stille. Hun jobber hos en privat arbeidsgiver og kontaktet Ingunn Kile i Fagforbundet Arendal for hjelp.

29.04.2024 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 16.05.2024

I begynnelsen nølte hun med å ta kontakt, siden hun trives godt i jobben sin og ikke ønsket å være til bry. Likevel stusset hun over den manglende lønnsøkningen. Etter at en kollega fikk hjelp av Fagforbundet, tok hun til slutt kontakt.

Det var Ingunn Kile, leder av Fagforbundet i Arendal, som tok saken. Det ga resultater.

– Dette har vært en givende sak å jobbe med, og det har vært et godt samarbeid, sier Kile. Hun poengterer at det har vært et positivt samarbeidet mellom fagforeningen og arbeidsgiver. Der var det kommet ny ledelse som raskt forstod at her var det behov for å rette opp.

Fikk seks år med tilbakebetalt lønn

Arbeidsgiveren forstod at de måtte tilbakebetale den manglende lønna. Det måtte iherdig innsats til fra både arbeidsgiver og Fagforbundet for å komme i mål. Fagforbundet krevde tilbakebetaling for seks år istedenfor tre år, slik man har krav på i loven.

– Det viser hvor viktig det er å være organisert, sier Kile. –Det gir ekstra styrke bak krava.
Fagforbundet oppdaget også at medlemmet ikke fikk ekstra betalt etter klokka 17.00 slik hun skulle hatt. Da hadde hun krav på ekstra tillegg.

Ingunn Kile understreker også betydningen av å ha kunnskapen og ressursene til å ivareta de ansatte. Lønnsjusteringer skjer ikke automatisk i lønns­systemene, og det kreves oppfølging for å sikre rettferdige vilkår.

Som å vinne i lotto

Det bugner over av godt tillitsvalgtarbeid rundt om i landet. Vinnersakene kommer som regel etter mange timers innsats for medlemmene. Og når arbeidet gir ønsket resultat, er det tid for å kjenne på godfølelsen. Kile forteller at dette er en av de sakene som gjør at det er gøy å være tillitsvalgt.

– Medlemmet følte nok litt at dette var som å vinne i lotto, sier hun. Hun som fikk hjelp, ble så glad at hun troppet opp med hjemmelaget mat til kontoret til Fagforbundet Arendal.

– Det er klart det er hyggelig å være tillitsvalgt når vi vinner fram. Dette er en gladsak som vi tar med oss som inspirasjon videre, konkluderer Kile.

Sjekkliste: Stemmer lønnsslippen?

• Er det riktig timeantall, rette ubekvemstillegg og rett skatte- og pensjonstrekk?
  • Stemmer dato for beregning eller fastsettelse av lønnsansiennitet?
  • Står det kun timelønn på lønnsslippen, og du skal sjekke det opp mot årslønn? Da må du ta timelønna og gange med 1950 for dagarbeidere (37,5 timers uke) eller 1846 for turnusarbeider (35,5 timers uke).