Tarifftid er vervetid

CharlotteJonskåsogFilipNilssoniFagforbundetTelemarkstårvedsidenavhverandreogsmilertilkamera

Vervemestere: Charlotte Jonskås og Filip Nilsson i Fagforbundet Telemark. (Foto: Jan Tore Skjelbek)

Det er høysesong for prat om lønn og arbeidsvilkår på arbeidsplassen. Nå er det spesielt lurt å ta på seg vervesmilet og oppsøke kollegaer.

29.04.2024 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 07.05.2024

Verve gjør vi jo året rundt, men det kan være aller mest å hente hvis du gjør det mens tariffen er varm, mens Fagforbundet er spesielt synlig i nyhetsbildet og på jobben din.

For mange er forbundet vårt garantisten for gode tariffavtaler – som gir godt arbeidsmiljø og rettferdig lønn inn på konto. I Telemark slår tillitsvalgte fast at våren definitivt er sesongen for å oppsøke framtidige medlemmer.

– Det kjennes på kroppen at vi er inne i en intens tid med lønnsoppgjør. Samtidig er vi inne i den mest intensive verveperioden. Vi går rundt og snakker med folk om fordelene med medlemskapet, og så er det mange som kommer til oss med spørsmål om lønn og arbeidsforhold, sier Filip Nilsson, klinikktillitsvalgt ved Skien sykehus.

Framsnakker den gode vervesamtalen

Spørsmålene er mange - hva er kontingenten, hva får jeg i lønn etter lønnsoppgjøret, hvilke forsikringsordninger tilbyr vi? Det er stort vervepotensial på sykehusene. Nilsson, som selv er vernepleier, går rundt på kryss og tvers mellom avdelinger, seksjoner, etasjer og yrkesgrupper.

– Vi må være synlige for medlemmer og andre som vil melde seg inn. De vil ha svar, og kanskje kan en god samtale føre til at vi får et nytt medlem. Får vi først innpass i en avdeling, kan det fort bli til mange nye medlemmer, sier Nilsson.

Vi går inn i en viktig tid for alle på arbeidsplassen. Og det er et bredt spekter av grupper som kan glede seg over lønnsforhandlingene. Og det er et bredt spekter av muligheter for verving.

– Det er det som er så fint med Fagforbundet. Vi har plass til vernepleiere, renholdere, sykepleiere og helsefagarbeidere. Vi har plass til hele laget av yrkesgrupper på sykehuset – og vi trenger alle, sier Nilsson.

– Jo flere vi er, jo større påvirkningskraft får vi, legger han til.

Illustrasjonsbilde: Ungdomstillitsvalgt Vebjørn Stigen og Anita Andvik i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Telemark. Her på stand på universitetet i Porsgrunn. (Foto: Fagforbundet Telemark)

Kjempegøy!

Det er et stort lag av ververe som trår til i Telemark. En av dem, som nærmest er overalt - til alle tider - er Charlotte Jonskås, opplæringsansvarlig i fylket.

– Jeg har alltid likt å drive med verving. Det er kjempegøy! Som ung tillitsvalgt fikk jeg være med på mitt første skolebesøk. Det gjorde inntrykk. Også fikk jeg være med på lærlingpatrulje. Det er noe av det morsomste jeg har vært med på. Det er noe med å verve og snakke med folk, forteller Jonskås.

Tillitsvalgte er medlemsfordel nr. 1

Slik startet det som snart skulle bli til et vervetokt som aldri tar slutt. Hun er en svært engasjert tillitsvalgt, og hun legger prestisje i å sørge for at folk har det bra på jobb.

– Jeg har vervet folk på butikken, på byen, på sykehuset, på arbeidsplassene. Jeg får stort sett alltid med meg noen, forteller hun.

– Den lokale fordelen vi i Fagforbundet har, er den lokale klubblederen på arbeidsplassen din. Du har en som er på jobb sammen med deg hver dag som du kan kontakte. Nå under lønnsoppgjøret er det viktig at klubbtillitsvalgte snakker varmt om at vi har større påvirkningskraft når vi er flere, legger hun til.