Mannsutvalget vil ha flere menn i barnehagen

Plakat

Plakat (Foto: Ingri Bjørnevik)

Onsdag 24 april overlevert Mannsutvalget ved leder Clause Jervell Rapporten er publisert på regjeringen.no: NOU 2024:8 Likestillingens neste steg.

25.04.2024
Sist oppdatert: 26.04.2024

Norge har et kjønnsdelt arbeidsliv. Dette kan vi se i utdanningssektoren. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at 1 av 10 ansatte i grunnbemanningen er menn. Andelen har vært relativt stabil de siste årene, men har økt gradvis fra 9,8 prosent til 10,5 prosent fra 2019 til 2023.

Barnehagen er en arenaer der menn i liten grad velger å jobbe i dag.

Det er alt i alt en større andel menn som jobber i private barnehager, med 12,4 prosent i private og 8,6 prosent i kommunale barnehager. Det er høyest andel menn i Oslo, med 17,1 prosent og lavest i Møre og Romsdal med 6,7 prosent.

Naturbarnehage
Marius Aaning Strandos

Fagforbundet arrangerer egen konferanse for menn i barnehagen

Fagforbundet har over tid jobbet for å synliggjøre og beholde menn i barnehagene. Derfor inviterte vi lederen av Mannsutvalget til vår konferanse i 2023. Møte med vår konferanse kan vi se igjen i rapporten fra Mannsutvalget. De ser utfordringen med at få menn i barnehagen, gir mange gutter få mannlige forbilder.

Oppsummering fra konferansen

Arbeidsgruppa Menn i barnehagen

Arbeidsgruppe

Arbeidsgruppa har følgende medlemmer fra venstre på bildet; Marius Aaning Strandos, Jorge Roberto Navarro Fica, Kristian Meyer(leder) og Jens Magne Hillestad

Deres oppgave er å planlegge og gjennomføre konferanse og gi Fagforbundet innspill på hvordan man kan beholde,  synliggjøre og rekruttere menn i barnehagene.

De inviterer til ny konferanse i mai 2024 i Trøndelag

Det som motiverer arbeidsgruppa til å gjennomføre disse konferansene,  er tilbakemeldingene fra deltakerne. Og ikke minst det samholdet man opplever på konferansen mellom deltakerne.

Arbeidsgruppa er positivt til at mannsutvalget  har fokus på å få bedre kjønnsbalanse i barnehagesektoren. Da er det viktig å lytte til de mennene som jobber i barnehagene.

Kristian Meyer

Tilbakemeldingene vi får fra våre medlemmer på våre årlige nasjonale konferanser; er at noen opplever seg mistenkeliggjort for sitt yrkesvalg; "Hvorfor ønsker du som mann å jobbe i barnehagen".

For de som opplever slike holdningen, må oppleve at de ikke står alene. Da er det viktig at de har kollegaer som skaper en Vi-følelse" som inkluderer alle i barnehagen.

Arbeidsgruppa mener det er bra  mannsutvalget setter fokus på det kjønnsdelte arbeidslivet. De savner tiltak for å beholde og synliggjøre menn som jobber i sektoren, og ikke minst tiltak for å få flere menn til å velge barnehagesektoren som sin arbeidsplass

Gutter trenger mannlige rollemodeller

Derfor mener vi at det er viktig å synliggjøre noen av de utfordringene menn opplever. De må få oppleve at de ikke er alene. Derfor opplever mange det er fint å ha et møtested, som en nasjonal konferanse, for å kunne snakke med andre menn. Da ikke alle barnehager har kultur for å kunne snakkes sammen, om holdninger eller hendelser. De gjør at man ikke har rom eller tid for refleksjon, når man har behov for dette.

tariffkampanje 2022 - Jorge Roberto Navarro Fica - barnehagelærer - samtykke for bruk er gitt
Jorge Roberto Navarro Fica

Flere menn i disse yrkene vil gi barn en større variasjon av rollemodeller. Videre kan det å se flere menn i kvinnedominerte yrker gi gutter en mer naturlig vei til arbeid i helse- og oppvekstsektoren.

Mange barn vokser opp med få mannlige rollemodeller. Mannsutvalget mener det er viktig at både gutter og jenter møter menn i ulike roller, for eksempel i barnehage og skole.

Kjønnsforskjeller i utdanning og arbeidsliv

Mannsutvalget mener det er viktig å redusere kjønnsforskjeller på skole- og utdanningsfeltet. Gutter er i flertall blant elever som får lave karakterer og faller fra i skolen. Langt færre menn enn kvinner tar høyere utdanning. Utvalget forslår en rekke tiltak som retter seg mot barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning.

Kjønnsforskjeller må sees i sammenheng med tiltak for å bryte med kjønnsdelte utdannings- og yrkesvalg. Kjønnsdelingen i det norske arbeidslivet utgjør en begrensning på den enkeltes valgfrihet. Dette gjelder særlig for menn, som i mindre grad enn kvinner velger kjønnsutradisjonelt.

I mange offentlige tjenester, som helse-, omsorg- og sosialtjenester og pedagogiske fag er det viktig at det jobber folk av ulike kjønn, blant annet for at tjenestene skal oppleves som tilgjengelige og relevante for alle brukere.  Mannsutvalget ser et særlig behov for å bedre kjønnsbalansen i en del kvinnedominerte yrker.