Varmer opp til lønnsoppgjøret

Hele laget skal ha økt lønn og de med minst må få mest.

Hele laget skal ha økt lønn og de med minst må få mest. (Foto: Fagforbundet)

I dag ble det klart at frontfagsoppgjøret går til mekling helga etter påske. Mens alle venter på resultatet varmer Fagforbundet opp med en egen sending om kommende lønnsoppgjør. Forventninger og krav - og hvorfor vi er så opptatt av hele laget!

21.03.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.04.2024

I disse dager begynner lønnsoppgjøret. Hvordan skal Fagforbundet sikre medlemmene sine høyere lønn, er det fare for streik, hva er bra med sentrale forhandlinger, hvem bestemmer kravene?

Nestleder Helene Skeibrok og leder for forhandlingsenheten, Kai Nygård, svarer på spørsmål og forklarer. Programleder er Ingrid Wergeland fra informasjonsavdelingen.

Hva er Fagforbundets viktigste krav?

– Det er rett og slett økt kjøpekraft. Folk skal få sin del av verdiskapningen. Vi håper at frontfaget får et best mulig oppgjør slik at rammene blir gode for oss også, sier nestleder Helene Skeibrok.

Fagforbundet har jo slagordet Hele laget skal ha økt lønn - de med minst må få mest - hvordan sørger Fagforbundet for at dette slagordet skal oppfylles?

– Det sørger vi for gjennom et kronetillegg. Det er mest rettferdig at alle får kronetillegg. Vi ser jo at det er andre forbund som ønsker prosenttillegg men det vil føre til at de med høyest lønn ville ha fått mest og de med lavest lønn ville ha fått minst. Hvis du har en gjennomsnittslønn på 400.000 i året og lønnsoppgjøret hadde blitt på fire prosent så hadde det utgjort 16.000. Men har du en årslønn på 800.000 og samme prosenten på fire, så ville du fått 32.000. Det er ganske stor forskjell i utbetaling. Det vil bare øke og øke forskjellene. Med kronetillegget får du en lik fordeling på alle uavhengig av hvor du ligger på lønnstabellen og samtidig så vil du være med da på å redusere også gapet mellom lavtlønte og høytlønte, forklarer Skeibrok.

Hvorfor er det så viktig at de med minst løftes?

– Jeg tror mannge har kjent på det de siste årene både med covid og nå i forhold til dyrtid. Med høye matpriser, drivstoffpriser, strøm og renter så er det jo slik at når du går på butikken og handler så betaler du den samme prisen for varen uavhengig av hva du tjener.  Og klart, tjener du da 400.000, så bruker du mye mer av lønna di på å kjøpe de matvarene kontra hvis du har en lønn på 800.000.  Derfor må vi sørge for at de med lav lønn får like mye så de slipper å måtte ta en så  stor andelsmessig del av sin nntekt til vanlige forbruksting.  Alle trenger mat og et sted å bo, de fleste er avhengig av en bil også, og ikke minst varme i huset. Så det er sånne helt nødvendige ting og da kan vi ikke ha et oppgjør som gjør at det er noen som stikker av med det meste av kaka, sier nestlederen.

Se sendinga: Lønnsoppgjøret 2024 - alt du trenger å vite!