Årets renholder jobber i Rogaland fylkeskommune

Årets renholder 2023, Eli Larsen, sammen med leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk nasjonalt, Ingunn Reistad Jacobsen, som delte ut prisen på vegne av Fagforbundet. (Foto: Fagforbundet)

Mandag 4. desember, på renholdernes dag, ble Eli Larsen i Rogaland fylkeskommune tildelt prisen «Årets renholder» for 2023.

04.12.2023 av Olav Strømmen
Sist oppdatert: 08.12.2023

Eli Larsen hadde selv stelt i stand et arrangement for renholderne hun er leder for, da det plutselig rykket inn en tropp av mennesker fra Fagforbundet, arbeidsgiver og media.

Da leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk nasjonalt, Ingunn Reistad Jacobsen, først avslørte at hun var der for å dele ut en pris, for så å sitere fra nominasjonene, gikk det gradvis opp for alle i rommet hvem vinneren var:

- Vinneren er energisk, har sterke meninger om faget, er rolig, ikke redd for å kjempe for sine ansatte og jobber for å markedsføre faget på en gøy måte på sosiale medier. Og forslagstillerne skriver at hun er en fantastisk sjef og rollemodell, sa Reistad Jacobsen, før hun avslørte at Eli Larsen er Årets renholder 2023.

Målløs vinner

At kollegaene hadde klart å holde på hemmeligheten, var det ingen tvil om.

- Nå ble jeg litt satt ut. Jeg snakker alltid på inn og utpust, men nå har jeg ikke ord, utbrøt vinneren da hun fikk diplomet og gavesjekken overrakt.

- Jeg tenkte egentlig «hvem av mine er det som har vunnet nå?!». Men dette er helt utrolig kjekt, konstaterte en glad Eli da hun hadde fått summet seg.

Prisen, som deles ut årlig av Fagforbundet, går til en person som i løpet av foregående år har ytt en spesiell innsats for renholdsfaget, sine kollegaer og kvalitetsutvikling av renholdstjenesten, og som samtidig er samfunnsengasjert og inkluderende.

Ung renholdsleder

På tross av at hun bare er 29 år gammel, har Eli allerede mye erfaring innen renholdsfaget. Eli startet med renhold allerede da hun var 18 år, fikk snart vekket interessen for faget og er nå blitt renholdsleder i Rogaland fylkeskommune. Her leder hun en flott gjeng renholdere som hun vet å sette pris på: Til renholdernes dag hadde hun kjøpt inn «goodiebags» og laget personlige diplomer til alle med en hyggelig beskjed om hva hun setter pris på med hver enkelt av dem.

Av kollegene beskrives Eli som ekstremt sterk faglig. Etter at hun tok fagbrevet i 2016 har hun blant annet blitt sertifisert i NS-INSTA 800, en standard for fastlegging og vurdering av rengjøringskvalitet, på nivå 4 – det aller høyeste nivået. Hun har også tatt videreutdanning innen overflatebehandling.

Framsnakker faget

At Eli har vært flink til å promotere faget, ble trukket ekstra fram av Ingunn Reistad Jacobsen under utdelingen.

- At du er opptatt av å fronte renholdsyrket, særlig ut mot unge, setter vi i Fagforbundet utrolig stor pris på. For renholdere har et utrolig viktig yrke som samfunnet er helt avhengig av, og da trenger vi også at unge velger faget. Du kan være stolt av alt du gjør både for medarbeiderne dine og renholdsfaget, avsluttet Reistad Jacobsen.