Fotballglede på Burn Camp

Norsk Forening for Brannskadde (NFFB) arrangerer leirer for barn og ungdom, familier og voksne hvert år. Fagforbundet er samarbeidspartner til disse leirene. (Foto: Norsk Forening for Brannskadde (NFFB))

Håp, mestring og fremtid er mottoet for Burn Camp, et landsdekkende mestringskurs for personer i alle aldre som har fått en brannskade. Norsk Forening for Brannskadde (NFFB) arrangerer Burn Camp leirer tre ganger hvert år, med støtte fra Fagforbundet. I år ble det ekstra stas med nye fotballer fra Fagforbundets fotballprosjekt.

13.10.2023 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 26.10.2023

Sport er utrolig viktig i behandling av traumer

- Disse leirene handler om mestring, se framover, tross skadeomfang så finnes det alltid håp, sier Renate Skei, nestleder og likepersonskoordinator i Norsk Forening for Brannskadde (NFFB).

Fagforbundets fotballprosjekt har kjøpt inn fotballer som deles ut til lokale jentelag. I sommerens Burn Camp ble fotballene med som ny aktivitet.

- Fotballene ble tatt godt imot. Når barn som har opplevd traumer ved brannskader, så er sport så utrolig viktig. Det vi opplevde var barn som for et øyeblikk glemte skaden sin, smerter, synligheten ved sine arr og fikk lov å være som andre barn igjen. Vi så glade barn som løp, konkurranseinstinktet slo til, de var på lag og måtte bli kjent og samarbeide med nye barn. Dermed var alle barrierer brutt, forteller Renate Skei.

Norsk Forening for Brannskadde (NFFB)

Målet til NFFB er å nå ut til flest mulig brannskadde og pårørende med informasjon, være støttepartner for de som rammes og være en pådriver til å sette fokus på brannskader i samfunnet. Burn Camp er et lavterskeltilbud der brannskadde og deres pårørende kan komme sammen for å snakke, dele erfaringer, ha det gøy, lære av andre og pushe egne grenser i trygge omgivelser.

- NFFB er så takknemlig for all støtte Fagforbundet har vist oss siden 2001, avslutter Renate Skei.

Det er utviklet tre ulike Burn Camper, les mer på NFFB sine sider.