Fire i farta: Hva er den viktigste saken i kommunevalget?

Fra øverst til venstre: Anders Kollmar-Dæhlin, Bjørn Andreas Leidalen Christensen, Sølvi Gullhav, Fauzia Hussain-Wiik (Foto: Fagforbundet/privat)

I hele landet driver dyktige tillitsvalgte valgkamp. OSS tillitsvalgte har spurt fire av dem om deres kampsaker.

24.08.2023
Sist oppdatert: 31.08.2023

Anders Kollmar-Dæhlin, nestleder Fagforbundet Innlandet

Hele, faste stillinger

- For meg er hele faste stillinger til dem som ønsker det utrolig viktig. Men også det å drive offentlige tjenester med egne ansatte, som vi så viktigheten av nå med ekstrem­været som raste i sommer. Så er det viktig at vi fortsetter å ta kampen for mindre forskjeller i samfunnet, og at alle uansett inntekt skal ha de samme mulighetene.

Bjørn Andreas Leidalen Christensen, plasstillitsvalgt Eiendomsdrift Vestre Viken HF, Bærum sykehus

Mindre forskjeller

- For meg er de viktigste sakene hele og faste stillinger, egen kommunal og fylkeskommunal vikarpool. En mer rettferdig boligpolitikk, sånn at våre folk har råd til å bo der de jobber. Ei lønn til å leve av og kampen for mindre forskjeller blant folk.

Sølvi Gullhav, hovedtillitsvalgt Fagforbundet Sør-Varanger

Flere ansatte i helse og oppvekst

- Hvor skal jeg starte, det er jo utrolig mange viktige saker å kjempe for. Men det jeg kanskje brenner mest for, er flere fulle faste stillinger og at vi får enda flere ansatte i helse og oppvekst, slik at de som jobber der ikke sliter seg ut.

Fauzia Hussain-Wiik, leder Fagforbundet Helse Bergen

Nei til kommersielle aktører

- De viktigste sakene for meg i dette valget er et seriøst arbeidsliv. Jeg jobber jo innenfor helse, så det at offentlige tjenester drives i egen regi er veldig viktig å kjempe for. Og det at vi sier nei til frislipp av kommersielle aktører i sykehjemmene. Vi vet at det ville bety lavere lønn og dårligere pensjon for våre medlemmer.