Lønnsoppgjøret for PBL-barnehager er i havn

Forhandlingslederne i PBL-området: Fra venstre; Marit Solheim (Delta), Anne Green Nilsen (Fagforbundet), Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet) og Jørn-Tommy Schjelderup (PBL). (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Forhandlingene i mellomoppgjøret for PBL-barnehagene kom i havn mandag ettermiddag. - Vi er fornøyde med et solid lønnsløft på linje med kommunesektoren, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Anne Green Nilsen.

12.06.2023 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 16.06.2023

I 2023 er lønnsoppgjøret et mellomoppgjør, som betyr at det kun forhandles om lønn.

Løft for fagarbeidere og assistenter

Assistenter og fagarbeidere i PBL-barnehagene har fått et kronetillegg på minst 25 800, som er i tråd med resultatet i kommunesektoren.

- For oss var det viktig å kompensere for den økte prisveksten slik at medlemmene sitter igjen med reell,  økt kjøpekraft, sier Green Nilsen.

Løft for barnehagelærere

Barnehagelærere har fått et kronetillegg på minst 30 000, det samme gjelder pedagogiske ledere.

Oppgjøret har en ramme på 5,4 prosent og dermed på linje med oppgjøret i offentlig sektor. Tilleggene er gjeldende fra 1. mai 2023.

- Vi kom i mål med et godt resultat som er tilpasset PBL-området, og med en profil lignende KS-området og det er vi veldig fornøyde med.

Tillegg gjeldende fra 1. mai 2023:

nye tillegg PBL 2023