Globalt oppsyn med Norges Bank

Christy Hoffman, leder for UNI Global Union.

Christy Hoffman, leder for UNI Global Union. (Foto: Uni Global Union)

Oljefondet er et av verdens største fond og har eiendeler i omtrent 9000 selskaper over hele verden. De som jobber i disse selskapene må ha anstendige arbeidsvilkår, var budskapet da den internasjonale fagforeninga UNI Global møtte forvalterne av Oljefondet i Norges Bank.

15.03.2023 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 06.09.2023

UNI Global representerer 20 millioner arbeidere fra hundrevis av fagforbund rundt om i verden, deriblant Fagforbundets medlemmer. Generalsekretæren i UNI Global, Christy Hoffman, var i Oslo i begynnelsen av mars for å møte de som avgjør hvor pengene i Oljefondet skal investeres.

Forventer ordna forhold

På dagsorden sto Norges Banks forventningsdokument om arbeidsforholda i selskaper Oljefondet har eiendeler i. To sentrale punkter i dokumentet er at selskapene skal rapportere på arbeidsforhold og samarbeide med de ansatte, fagforeninger og verneombud.

– Dette kan bli et vendepunkt for hvordan Norges Bank bruker sin enorme påvirkningskraft til å sikre respekt for arbeiderrettigheter i selskaper rundt i verden og kan gi ringvirkninger til andre investorer, sa Christy Hoffman, i en pressemelding etter møtet.

Hun lovte at UNI Global skal følge nøye med på hvordan Norges Bank følger opp selskapene Oljefondet er investert i. – Det er en stor endring av stor betydning. Nå må vi følge med på hvordan denne anerkjennelsen av grunnleggende rettigheter følges opp i praksis, sa Hoffman.

Viktig i Norge og verden

Cathrine Ertsås, nestleder i Fagforbundet Post og finans, møtte den internasjonale fagforeningslederen Christy Hoffman da hun var i Oslo. Ertsås mener signalene fra Norges Bank om organisasjonsfrihet og god samhandling med de tillitsvalgte er svært viktig internasjonalt, men også for medlemmene Fagforbundet har innen post og finans.

Ertsås trekker fram Amazon som eksempel. Oljefondet har aksjer for milliarder av kroner i Amazon, et selskap der de ansatte knapt får do-pauser og minstelønn. Svært få ansatte er organiserte og ledelsen har brukt politiet for å bortvise og skremme ansatte som deler ut fagforeningsbrosjyrer.

– Vi støtter UNI Global sitt arbeid med å passe på at Norges Bank og Oljefondet bruker makta de har som aksjeeier til å påvirke hvordan selskap, langt utenfor landets grenser, forholder seg til fagforeninger og de ansatte, avslutter Cathrine Ertsås.