Medlemmene strømmer til Fagforbundet

Fagforbundet og nestleder Odd Haldgeir Larsen har nå over 410 000 medlemmer i ryggen. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundet har passert 410.000 medlemmer. – Mange opplever at de har fått dårligere råd og ser at det er viktig å stå sammen, sier nestleder Odd Haldgeir Larsen.

29.04.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 02.05.2024

Midt i lønnsoppgjøret kan Fagforbundet melde om en ny medlemsrekord. Forbundets nestleder deltar nå i det aller største lønnsoppgjøret i Norge, forhandlingene for de kommunalt ansatte i kommunene og fylkeskommunene (KS-oppgjøret). Nettopp lønnsoppgjøret er en viktig forklaring på medlemsveksten, mener Odd Haldgeir Larsen.

Lønn mobiliserer

– Vi har også tidligere sett at vi får flere medlemmer under lønnsoppgjør. Det er naturlig, fordi vi nå kjemper for å styrke lønns- og arbeidsvilkåra til våre medlemmer. I år er dette særlig viktig for folk, sier han.

Larsen peker på at Fagforbundets egen medlemsundersøkelse viser at halvparten av medlemmene er bekymra for sin egen eller familiens økonomi, og at hele én av tre ikke vil være i stand til å håndtere en uforutsett utgift på 10.000 kroner.

Fagforbundet har nå 410.112 medlemmer, etter at 3.150 personer har meldt seg inn så langt i april. Fagforbundet har aldri tidligere registrert så mange innmeldinger i april måned.

Kuttet kontingenten

Fagforbundets nestleder mener også at en forklaring på medlemsveksten er at forbundet har redusert medlemskontingenten betydelig, samtidig som regjeringa har økt fagforeningsfradraget.

– Det har aldri vært billigere å være medlem av Fagforbundet. For oss er det viktig at folk skal ha råd til å være medlemmer. Når flere blir medlemmer, får vi alle mer makt over lønns- og arbeidsvilkår, sier Odd Haldgeir Larsen.

Tøffe tider for hele laget

Fagforbundets nestleder vil bruke forbundets makt for å sikre økt lønn i årets lønnsoppgjør, etter at mange har opplevd redusert kjøpekraft de seinere åra.

– Dette må snu i årets lønnsoppgjør. Folk opplever at det er tøffe økonomiske tider. Derfor er det avgjørende for Fagforbundet at vi sikrer hele laget av arbeidstakere økt kjøpekraft, og ikke minst at vi sørger for at de som har minst, får mest, sier Odd Haldgeir Larsen.

Mange av Fagforbundets medlemmer jobber i kommunene, blant annet i helse- og oppvekstsektorene. Men forbundet har og mange medlemmer i fylkeskommunene, ved sykehusene og i privat sektor, blant annet i private barnehager og i frisørbransjen.

– Fagforbundet organiserer hele laget i arbeidslivet, og når vi står sammen, er vi sterke, sier Odd Haldgeir Larsen.

Fagforbundet er med sine 410.000 medlemmer den største arbeidstakerorganisasjonen i Norge, og det største forbundet i LO. Fagforbundet organiserer folk i mer enn 200 yrker og er part i mer enn 100 tariffavtaler.