Fagforbundet og Naturvernforbundet advarer mot å fjerne formuesskatten

Faksimile Klassekampen: To av Norges største organisasjoner, Fagforbundet og Naturvernforbundet, går sammen og ber MDG beholde formuesskatten. (Foto: Klassekampen)

Fagforbundets leder Mette Nord og Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen advarer MDGs landsmøtedelegater å fjerne formuesskatten.

03.05.2024
Sist oppdatert: 03.05.2024

– Kommunene får hele 20,5 mrd. kroner hvert år fra formuesskatten til å finansiere sykkelveier, eldreomsorg og barnehager. Dette er penger kommunen i dag ikke har råd til å miste, sier Nord.

I Klassekampen fredag 3. mai sier Nord og Gulowsen at de er redd for at kommunene mister inntekter som vil svekke deres bidrag i kampen for naturen og klimaet vårt.

Foreslått flere viktigere grønne skattegrep

Under helgas landsmøte skal MDG vedta sin nye skattepolitikk. Nord og Gulowsen understreker til Klassekampen at det er mye i MDGs forslag til skattepolitikk som de er veldig positive til, men reagerer altså på forslaget om å fjerne formuesskatten.

• Dette er bra forslag som vil virke i miljømessig retning. I den sammenheng forstår jeg ikke hvorfor de samtidig vil begi seg inn i en diskusjon om formuesskatten, med en så radikal politikk som å drastisk redusere eller fjerne hele skattene sier Gulowsen til Klassekampen. Han er redd for at det vil overskygge de andre gode skattegrepene som er foreslått.

Her er forslagene Fagforbundet og Naturvernforbundet mener er gode forslag fra MDG som vil virke i mer miljømessig retning.

• Økt CO2 avgift med klimabelønningsordning
  • gradvis overgang til en strømstøtteordning som ikke premierer høyt forbruk
  • omstillingsavgift for petroleumssektoren
  • avgift på nye råvarer
  • utvidelse av grunnrentebeskatning av flere næringer

Lederne av Fagforbundet og Naturvernforbundet er klar på at miljøavgiftene må opp, helst med mer øremerking og tilbakebetalingsordninger, samtidig som vi bevarer god fordelingspolitikk.

Rikeste vil ende opp som nullskatteytere

Det er MDGs nestleder Ingrid Liland som er har tatt til ordet for å fjerne formuesskatten. Hun mener grundere, hjørnesteinsbedrifter og oppstartsbedrifter rammes urettferdig i dag, og vil ha med seg resten av partiet i å fjerne skatten og heller innføre skatt på arv og eiendom i tillegg til å øke selskapsskatten.

- Endringene vil kunne føre til at vanlige folk vil måtte bidra mer inn til fellesskapet, mens de aller rikeste vil ende opp som nullskatteytere. Da må vi heller justere innretninga på skatten for å ivareta miljøgrunderne bedre, sier Nord.