Konferanse for barnevernspedagoger

I hvilket år fikk vi yrkestittelen barnevernspedagog?

Konferanse skal gi deg som barnevernspedagog mulighet til å påvirke de nasjonale systemer, som kan påvirke din arbeidshverdag

08.09.2017 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 12.09.2017

NOU 2012: Svikt og svik - gjennomgang av saker hvor barn har vært utsatt for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt

Regjeringsoppnevnte Barnevoldsutvalget leverte 22. juni 2017 sin rapport til barne- og likestillingsminister Solveig Horne, i form av NOU 2012:12 som de valgte å kalle "Svikt og svik" Tittelen gjenspeiler deres opplevelse av alvoret i det vi har fått innblikk i. Selv om Norge er et foregangsland i arbeidet for å sikre trygge oppvekstforhold for barn, blir fremdeles mange av dem som trenger oss mest overlatt til seg selv.

Fagforbundet vil bruke denne konferanse for å gi deg en gjennomgang av rapporten. Fagforbundet er høringsinstans, vi ønsker derfor å bruke denne konferansen for å drøfte rapporten med deg som barnevernspedagog før vi avgir vårt høringssvar.

Utvikling av nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene

Høsten 2017 starter arbeidet med å utarbeide nasjonale retningslinjer for hver enkelt av grunnutdanningene i heles- og sosialfag. Retningslinjene er en del av et nytt styringssystem med tre nivåer. Det er et mål at utdanningen selv, tjenestene og sektormyndighetene det utdannes til, får økt innflytelse på det faglige innholdet i utdanningene.

Fagforbundet vil invitere fagperson fra barne- ungdoms- og familiedirektoratet for å snakke om dette arbeidet. Dette for at du som medlem skal få være med på å påvirke dette arbeidet.

Konferansen skal gi deg som medlem muligheter å påvirke nasjonale systemer som kan påvirke din arbeidshverdag

Påmelding - konferansen er gratis for medlemmer, vi dekker reise, kost og konferansen.

Det endelige programmet kommer senere - konferansen arrangeres i Fagforbundets lokaler i Keysers gate 15