Påskehilsen fra leder

06.04.2020 av Thore Wiig Andersen
Sist oppdatert: 06.04.2020

Kjære alle.
Vi er midt inni i en merkelig tid. Mange er lenket til hjemmekontorer og utøver med stor kreativitet kirkelig nærvær. Det deles flotte håps og trøstebudskap inn i de mange sosiale plattformer og kanaler.Noen tar telefonen fatt og ringer rundt. Jeg er mektig imponert av dere kolleger. Dere står på og bidrar med kirkelig nærvær også når det er begrensninger på fysisk nærhet. Vi i Fagforbundet teoLOgene er opptatt av at hver enkelt av dere skal føle dere trygg i yrkesutøvelsen og at det er gode HMS-rutiner knyttet til arbeidet.

Midt i denne merkelige tiden, så går kirkeåret sin gang. Vår største høytid står for døren. Mange av oss skal feire en annerledes påske i hjemmene med familien eller alene Gledesbudskapet i oppstandelsen skal gjelde oss alle. Det dør ikke hen. Sjøl om vi i nestekjærlighet til de svake blant oss holder oss hjemme. Jeg håper du får fylt dagene med meningsfull aktivitet. Kanskje du får tid til etterlengtet fordypning i tråd med ordinasjonsforpliktelsen? Eller lest noe du har lenge ønsket å lese ? Noen av dere har travle dager der en skal kombinere hjemmekontor og begrensede kirkelige handlinger med barn som er hjemme og skal følges opp. Noen har begynt å kjenne på slitasje med karantene og isolasjon. Noen kjenner på usikkerhet og redsel. Vit at det viktigste i dagene fremover er ikke å skulle overprestere på alle bauger og kanter, men å ta vare på seg selv og familien. Nådesbudskapet til oss alle er viktig å minne oss sjøl på som profesjon nå.
Jeg opplever en arbeidsgiver sentralt som ønsker å tydeliggjøre til sine ansatte at det er stort rom for å tilpasse arbeidet til det som er mulig. Vi må vise raushet og godhet til hverandre i denne tida. Det vil bli bruk for oss videre i denne krisesituasjonen. Derfor skal en ta vare på seg selv og de nærmeste og tilpasse etter mulighet og evne arbeid.

Fagforbundets slagord er omtanke, solidaritet og samhold. I disse tider blir disse verdiene ekstra viktige å holde frem. Vi står sammen som kolleger, vi skal sammen ta vare på hverandre. Vi skal sammen bidra i samfunnsdugnaden i vår rolle som prester. Ta gjerne kontakt med oss i styret, din lokale tillitsvalgt, eller meg, hvis det er noe dere opplever, lurer på . Eller bare vil ta en prat. Vi er her for dere

Påsken kommer med sitt håpsbudskap til oss alle inn i denne tiden. Jeg hilser dere med Grundtvigs salme:
Krist stod opp av døde
i påskemorgenrøde!
Ti synger lydt og sjeleglad
hans menighet i allen stad:
Ære være Gud i det høye!

Velsignet påske kjære kolleger!
Thore Wiig Andersen
Leder Fagforbundet teoLOgene