Elise ble kåret til årets renholder 2020

Årets renholder ble Elise Mutch Strøm, som også er tillitsvalgt i Fagforbundet.

Årets renholder ble Elise Mutch Strøm, som også er tillitsvalgt i Fagforbundet. (Foto: Martin G. Slørdal / LO-Aktuelt)

Av kollegaer beskrives hun som blid, hardtarbeidende og engasjert. Det var en overrasket og glad renholder ved Sykehuset Kalnes i Viken, Elise Mutch Strøm, som fikk vite at hun er valgt ut som årets renholder.

12.01.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.01.2021

Prisen for «Årets renholder» deles ut til en person som i løpet av foregående år har ytt en spesiell innsats for renholdsfaget, sine kolleger og kvalitetsutvikling av renholdstjenesten, og som samtidig er samfunnsengasjert og inkluderende. Blant 172 innsendte forslag har Fagforbundets faggruppe for renhold og vaskeri kåret Elise Mutch Strøm som årets renholder 2020.

"Elise representerer ikke bare jobben som renholder med stolthet, men også fagforeningsarbeidet. Som plasstillitsvalgt har hun også engasjert seg i andre avdelinger innenfor renhold i den delen av Viken som het Østfold", skrev forslagsstillerne.

Framsnakker renholdsyrket

Fra styret i Fagforbundet Yrkesseksjon samferdsel og teknisk fikk hun overrakt et diplom og en sjekk på 5 000 kroner. Leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, berømmet henne i overrekkelsesseremonien, som for første gang ble holdt på Teams.

Fagforbundet

– Du er flink til å framsnakke yrket renholder og legger masse stolthet i det.  Jeg vet også at du er kjent for ditt engasjement for nye kolleger. Du hiver deg på når det er opplæring av nye ansatte, og presenterer Fagforbundet, "våre" fordeler og viktigheten av organisert arbeidsliv. Du stiller opp for medlemmer som tar kontakt og blir gjerne med dem i møter med arbeidsgiver og har en god dialog med dem, sa han.

Brenner for faget

Elise Mutch Strøm har jobbet som renholder i ni år og har tidligere vært intervjuet om yrket sitt i Fagbladet: Elise (26) får som renholder ofte spørsmål om hvorfor hun ikke vil begynne på «en ordentlig utdannelse»

Ved siden av den vanlige jobben, holder hun på å ta fagbrev innen renholdsoperatørfaget. For Mutch Strøm er det også viktig å legge til rette for at flere kan ta fagbrev. Derfor oppfordrer hun medlemmer til å gjøre som henne og informerer om hvilke muligheter de har, og hvilken hjelp Fagforbundet kan gi, for eksempel gjennom stipendordningen.

– Kollegaene dine sier du også er en flott representant for Fagforbundet. Du hjelper medlemmene når de lurer på noe, og om du ikke vet svaret selv så vet du hvor du skal lete etter det. Resultatet av det er mange nye medlemmer. Det er med slike tillitsvalgte vi verver og organiserer nye folk. Takk for innsatsen og gratulerer, du har fortjent denne prisen med solid margin, avsluttet Stein Guldbrandsen.

Synliggjort gjennom koronapandemien

Uten renholdere blir det ingen rene rom eller rene senger for pasientene. Under koronapandemien har jobben til renholderne fått mer oppmerksomhet. De har blitt klappet for, og den innsatsen de gjør hver dag, har blitt hyllet.

– Jeg visste før koronaen at vi renholdere har en samfunnskritisk jobb. Hvis vi hadde streiket og sluttet å vaske senger og rom, måtte sykehuset ha stengt, sier Mutch Strøm til Fagbladet.

– Jeg merker at andre yrkesgrupper setter mer pris på oss nå. Det er forskjell på hvordan de snakker til meg her på sykehuset, og de har lært seg navnet mitt, forteller hun.

Venner og bekjente har spurt Elise Mutch Strøm om hvorfor hun som er så ung, ikke vil begynne på «en ordentlig utdannelse». Det forteller noe om fordommene mange har mot renholdere, mener hun.

– Renholdere burde hatt høyere lønn. Det gjør at flere unge ikke velger yrket, sier hun til Fagbladet.

Fagforbundet