Vil teste ut bachelor ambulansefag

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto (Foto: Fagforbundet)

I dag kom nasjonal helse- og sykehusplan. Regjeringa vil starte pilotprosjekt med bachelor paramedic. Det har Fagforbundet anbefalt i flere år.

20.11.2015 av Hans Martin Aase
Sist oppdatert: 26.11.2015

Regjeringa la i dag fram nasjonal helse- og sykehusplan. Fagforbundet mener ambulansefaget fortsatt skal bestå som et yrkesfag i den videregående skolen, men at det bør revideres og styrkes. Samtidig har vi i mange år ment at det er nødvendig å etablere en treårig ambulanseutdanning på høgskolenivå.

Det er derfor svært gledelig når regjeringa i dag i nasjonal helse- og sykehusplan skriver at de vil følge opp forslaget om å etablere nasjonale pilotprosjekter for utprøving av bachelorstudium i ambulansefag.

Regjeringa skriver også at sykehusstruktur og ambulansetjenester må ses i sammenheng. Dersom det skal gjøres endringer i akuttberedskapen ved sykehus, må det samtidig gjøres en gjennomgang og styrking av bil-, båt- og luftambulansetjenesten.

Fagforbundet er glad for disse signalene for de prehospitale tjenestene!

Les mer om saken i Fagbladet

Se pressemelding med Fagforbundets kommentarer til forslag til nasjonal helse- og sykehusplan.