Nå må alle bankene følge DNBs eksempel

Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans, er klar for at postansatte kan overta nye oppgaver under koronakrisen. (Foto: Birgit Dannenberg)

DNB vedtok i går å sette ned renta for eksisterende kunder fra 5. april, og endrer dermed på praksis med 6 ukers varsel. Dette gjøres med begrunnelse i situasjonen vi med rekord høy arbeidsledighet på grunn av korona-krisen. Det bør også de andre stor bankene gjøre, mener Fagforbundet Post og finans.

25.03.2020 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 25.03.2020

-Jeg vil berømme DNB for å gå foran i denne situasjonen. Nå må de andre bankene følge etter, ikke minst bankene i Sparebank1-gruppen hvor LO er en stor eier. Vi forventer at det handles raskt, uttaler Gerd Øiahals leder i Fagforbundet Post og finans.

Mange arbeidstakere vil etter hvert få utfordringer med å håndtere privatøkonomien fordi de har blitt direkte eller indirekte rammet av tiltakene knyttet til koronaviruset. For mange vi dermed en rask rentenedsettelse være et kjærkomment bidrag.

- Nå må også bankene bli med på dugnaden. Renta må settes ned umiddelbart og bankene må være behjelpelig til alle som er rammet, med f.eks. avdragsutsettelse, avslutter Øiahals.

Situasjonen noen banker:

Bank

Kutt i renta

Ikrafttredelse

Sparebank 1 Østlandet

0,85 (2,05)

Nordea

Så snart det er teknisk mulig

KLP

O,5

DNB

SPK