Flertall sa ja til lønnsoppgjøret i Posten

Det er viktig at alle stemmer i valgfagforbundet et av nytt konsernstyre, sier leder av Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals (Foto: Jan Lillehamre)

Et flertall av Fagforbundet Post og finans sine medlemmer har sagt ja til årets lønnsoppgjør i fire av de fem avtaleområdene i området. Dermed er oppgjøret samlet sett vedtatt. Samtididig var det et markant antall medlemmer som ikke var fornøyde med oppgjøret og stemte nei.

19.10.2020 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 06.11.2020

- Pandemien gjorde at dette ble et unntaksår. Norsk økonomi har fått en alvorlig knekk, noe som merkes i hele arbeidslivet. Derfor måtte vi akseptere alvoret i situasjonen som grunnlag for rammene for årets lønnsoppgjør, sier Gerd Øiahals leder i Fagforbundet Post og finans.

I Posten Norge stemte 58 prosent av medlemmene ja, mens 40 prosent svarte nei. I Bring Express svarte 91 prosent ja og 9 prosent nei. I Bring Transportløsninger var det 53 prosent ja og 33 prosent nei. I Bring Home Delivery var resultatet 83 prosent ja og 13 prosent nei. I tillegg var det noen relativt få blanke stemmer i alle områdene. Tallene over er rundet av til hele tall. I Bring Warehousing ble det er knapt nei der 48,8 prosent svarte nei, mens 46,5 svarte ja. Samlet sett er det flertall for oppgjøret i uravstemningene og lønnsoppgjøret for 2020 er dermed fastsatt.

Hun legger til at Fagforbundet merker seg signalet fra det store antallet medlemmer som valgte å si nei til oppgjøret.

– Medlemmene er i sin fulle rett til å si sin mening om oppgjøret gjennom uravstemningen som nettopp er avsluttet. Det er ingen tvil om at vi hadde ganske andre forventninger før pandemien rammet oss, enn det resultatet vi nå måtte legge fram for medlemmene. Vi har sagt det før og sier det gjerne igjen, det er lov å være skuffet over årets lønnsoppgjør, ikke bare i Postenkonsernet, men i store deler av arbeidslivet, sier hun.

Når en såpass stor andel har stemt nei, er det også et tydelig signal om at mange av våre medlemmer mener at de fortjener et lønnsløft i kommende oppgjør. Dette vil vi ta med oss, og dette bør også arbeidsgiverne merke seg.

I alt valgte 66,4 prosent av medlemmene å bruke stemmeretten sin i uravstemningen om årets oppgjør Fagforbundet Post og finans.