Mange overtallige finner løsning

Som kjent vil postomdeling annenhver dag bli innført i begynnelsen av juli måned. I utgangspunktet var det cirka 1500 overtallige, men blant annet på grunn av virkemiddelpakken som Postkom har fremforhandlet var antallet overtallige i oktober nede i 957. Det jobbes stadig med å finne løsninger for de som fortsatt er overtallige og etter oktober er det funnet en varig løsning for 368 og en midlertidig løsning for 23.

18.02.2020 av Øystein Moen
Sist oppdatert: 20.02.2020

- Vi har gjennom langvarig jobbing overfor Posten og allerede fra 2018 aktivt informert medlemmene om at kuttene ville komme. Vi forklarte medlemmene hvor mye som sto på spill og hvor viktig det var for dem å ta grep. Det har vært avgjørende for at situasjonen nå er bedre enn fryktet, men jobben er ikke over, sier Lars Nilsen, Divisjonstillitsvalgt i Nettverk Norge.

- I månedsskiftet november/desember kom beslutningen om 5-dagers utlevering av «Pakke i Postkassen» (PIP), og dette tilsier et behov for 55 - 75 årsverk i de områdene denne tjenesten skal utføres. Områdene er definert rundt de største byene og mest befolkede områdene, og omhandler ca. 50% av befolkningen. Årsverkene som tilføres ligger ikke inne i beregningene som er gjort i forbindelse med redusert postomdeling frem til nå, men nå fordeles disse stillingene i områdene hvor behovet inntreffer. Dette vil igjen påvirke det endelige resultatet av hvor mange som blir overtallige.

- At Posten skal stå for avisdistribusjon på hverdager i der avisene ikke har egen distribusjon vil føre medføre mellom 150 – 200 årsverk. Fordelingen av disse årsverkene vi snarlig være avklart.

- Det er gledelig at det allerede er funnet løsninger for mange i omstillingen som står foran oss. Det er samtidig viktig ar den enkelte er aktiv for å finne en løsning for seg selv. At vi nå får pakkedistribusjon fem dager i uka rundt de større byene og at Posten vant anbudet på avisdistribusjon vil føre til at flere vil beholde jobben, uttaler Lars Nilsen.