Innspill til tariffoppgjøret 2020

Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans, og AU-medlem i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

I år er det hovedoppgjør. Det betyr at alle sider av tariffavtalene kan reforhandles. Det betyr at det ikke bare dreier seg om penger, men også andre gode som ligger i tariffavtalene som seniordager, støtte til studier, velferdspermisjoner og mye annet.  – For oss som skal forhandle er det viktig å få mange og helst tydelige tilbakemeldinger fra medlemmene. Det gir styrke inn i forhandlingene, sier Gerd Øiahals leder av Fagforbundet Post og finans.

18.02.2020 av Øystein Moen
Sist oppdatert: 18.02.2020

Det er sendt ut debattopplegg på alle våre tariffområder, og hvor det er anledning til å gi tilbakemelding på hva du ønsker å prioritere i årets lønnsoppgjør. Fristen for å gi tilbakemelding til den lokale fagforeningen (tidligere krets) er 1. mars.

Det blir debatt om seniordagene i Posten. Ved forrige lønnsoppgjør ble dette kravet utsatt til årets forhandlinger. Det forventes at Posten Norge kommer til å legge sterkt press på at de må fjernes eller reduseres. Pensjonsreformene vi har hatt siden 2011 har skapt store forandringer i Postens kostnader på seniordagene. I tillegg kommer nedbemanningene som fører til at gjennomsnittsalderen blir høyere.

- Vårt utgangspunkt er selvfølgelig at seniordagene skal beholdes, men vi vet at vi blir utfordret på det. Det er derfor viktig at dere sier fra om hvordan det kan kuttes blant de yngste, de eldste eller skal det være kutt for alle? Og kan vi erstatte noen av dagene eller deler av avtalen med andre seniorpolitiske virkemidler? Dette er ting vi ønsker å få svar på fra medlemmene, uttaler Gerd Øiahals.

Gjennom de omstillingene vi har vært igjennom og de vi står midt i, så ser vi at kompetanse er viktig. De som sørger for kompetanseheving har sikrere jobb i konsernet og har lettere for å finne jobbe utenfor.  Mer støtte og tilrettelegging for kompetanseheving er en de tingene som er mulig å løfte inne i året oppgjør.

Lønn og ubekvemstillegg er selvfølgelig viktig. Industrien vil også i år sette rammene for hva vi får, men det er likevel viktig å få innspill på innretningen. Skal de som tjener minst få mest eller skal det være likt til alle - hvilke vi prioritere ubekvemstillegg fremfor heving av den faste lønna er det medlemmene som avgjør.

- Tariffavtalen er vårt viktigste verktøy i kampen for dine interesser. Dine innspill og prioriteringer gir styrke i forhandlingene. Jeg oppfordrer derfor alle til å delta i debatten og sende inn forslag, avslutter Gerd Øiahals.