Grønne løsninger

Webinar om håndtering av regnvann og overvann

Grønne løsninger

Webinar om graving i rotsonen

FAGUS Vinterkonferanse 2022

FAGUS avholder 1. februar Vinterkonferansen 2022 (digitalt). Temaet for årets vinterkonferanse er fremmede arter.

Svart økonomikonferansen 2022: De neste tusen dagene - storrengjøringa i arbeidslivet

Her kan du se svart økonomikonferansen 2022 digtialt!

18. mars 2022 inviterer Fagforbundet og NTL til den årlige Svart økonomikonferansen. Se den her digitalt.

Argumentasjon for egenregi

Yrkesseksjon samferdsel og teknisk har laget en samling av faglig argumentasjon for å drive tjenester med egne ansatte.

Bli faggruppemedlem!

Fagforbundet skal oppnevne nye medlemmer i mange av faggruppene våre i høst. Hvis du er interessert i muligheten til å samarbeide med Fagforbundet om saker du mener vi bør jobbe med for nettopp din yrkesgruppe, bør du lese videre.

Model: Erika Støren Schäfer. erikastoren-schafer@gfe.oslo.kommune.no 97759481. Majeed Hashemi. majeed.hashemi@gfe.oslo.kommune.no.

Seminar om jord

Fagforbundet og Fagus inviterer til digitalt seminar om jord!

Gratis lunsjwebinar 26. og 27. mai

Våren er tiden da alt begynner på nytt, og i samarbeid med FAGUS har vi gleden av å kunne invitere til gratis lunsjwebinar både 26. og 27 mai (11:00-12:00).

Faglunsj for medlemmer som jobber med grøntfag 28.april 2021

Fagforbundet har inngått samarbeid med FAGUS om utvikling av faglige tilbud til våre medlemmer innen grøntanleggssektoren, og inviterer til den første digitale faglunsjen 28.april.

Kurs: Sirkulær disponering av vann – vann som ressurs

Sirkulær disponering av vann er en høyere yrkesfaglig utdanning for anleggsgartnere, rørleggere, anleggsrørleggere og anleggsarbeidere.

Ny veileder: Miljøvennlige nabolag

Vellenes Fellesorganisasjon i samarbeid med Naturvernforbundet laget en guide som gir informasjon, inspirasjon, tips, råd og veiledning til velforeninger, samt vise til hvor man kan få videre hjelp/informasjon til å iverksette konkrete tiltak. Denne inneholder eksempler på hvordan man kan samarbeide med borettslag, miljøorganisasjoner og kommunen

Tilgjengelighet på grønt- og naturområder er viktig i disse tider, men hold avstand til hverandre!

Som mange av oss vet er god mental helse ofte relatert til tilgjengelighet til natur- og grøntområder. Forskning over tid har også vist at for mennesker som er stresset, enslige og sosialt isolert, som vi alle kan kjenne på i disse tider med koronasituasjonen, er tilgang til grøntområder som parker, tur- og grøntområder enda viktigere.

Flate, harde tak kan bli myke og grønne. Nå skal Oslo få sin takstrategi!

Gjennomslag for nytt gartnerutdanningsløp!

Fagforbundet er svært glade for utdanningsdirektoratets vedtak om å sende ny modell for utdanning i gartnerfaget ut på høring.

Kritisk mangel på faglærte gartnere

Gartnere er mangelvare i Norge. En ny prøveordning kan allikevel ha snudd trenden, og gjort utdanningen mer populær. Gartnernæringen har over lengre tid meldt om stor mangel på faglært arbeidskraft. Videregåendeutdanningen testet derfor ut en ny og mer praktisk studiestruktur, med to år skole, deretter to år lærlingtid.

Miljødirektoratet foreslår ny forskrift for håndtering av gummigranulat

Miljødirektoratet sender utkast til ny forskrift om etablering og drift av idrettsbaner som bruker plastholdig løst fyllmateriale på høring. Forskriften skal inneholde krav til etablering og drift av idrettsbaner som bruker plastholdig løst fyllmateriale. Disse kravene kan redusere utslippene av gummigranulat og annet løst plastholdig fyllmateriale med opptil 98 prosent.

Møt en arborist!

Jan Kjetil Howden er sertifisert arborist i Horten kommune, les mer om hvordan han bidrar til å sikre biologisk mangfold her.

Nytt prosjekt skal øke rekrutteringen til gartnerfaget

"Hånd i Hanske"-prosjektet tar sikte på å øke rekrutteringen til gartnerutdanningen for å sikre økt rekruttering til næringen, og henvender seg primært til elever på ungdomsskolen.

Hilde Sveum

Slik blir det mer liv på gravlunden!

I Gravferdsetaten tar de aktive valg for å bidra til mer insektvennlige grøntområder i Oslo.

Ola Elvestuen må tåle kritikk for sommel med gummigranulat. kld, Klima- og miljødepartementet, Klima- og miljøminister.Ola Elvestuen

Regler mot gummigranulat forsinket: - Frykter en tragedie

Klima- og miljødepartementet har hatt nytt regelforslag liggende til vurdering i ti måneder. Imens strømmer bekymringsmeldingene på.