Lagde en liten praktisk revolusjon for hverdagen til pleiepersonell

Sykepleier Eskild Hustvedt irriterte seg over tungvinte systemer på jobben - og gjorde noe med det! (Foto: Privat)

Når du har bakgrunn fra IT og jobber som sykepleier, er det mange systemer du kan irritere deg over i arbeidshverdagen. Tillitsvalgt i Fagforbundet, Eskild Hustvedt, valgte å gjøre noe med det. Han har laget verktøyet pleiar.no, for Fagforbundets medlemmer i pleiesektoren.

13.08.2019 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 14.08.2019

Se nederst i saken hvordan du laster ned appen

Den har det meste, den nye appen til Fagforbundets medlemmer i pleiesektoren, pleiar.no: Klinisk ordliste, håndbok for ulike prosedyrer og, ikke minst, egne kalkulatorer for beregning av ernæringsbehov og -inntak, infusjonshastighet og BMI.

– Pleiar.no er laget av praktikere - for praktikere, forteller "pappaen" til pleiar.no, Eskild Hustvedt.

Helse og IT hånd i hånd

Hustvedt er hovedtillitsvalgt i Fagforbundet på kreftavdelinga på Haukeland. Selv om han startet sin yrkeskarriere i IT-bransjen, tok han hjelpepleier-linja på videregående, og har alltid innerst inne visst at det var helse han skulle jobbe med. Så han sluttet i IT-jobben og tok sykepleierutdanninga.

Under utdanning oppdaget han at Fagforbundet hadde mye han kunne like: politisk engasjement og muligheten til å være organisert sammen med andre yrkesgrupper på samme arbeidsplass.

– Jeg liker at det er oss, ikke bare meg.

Da han igjen landet i yrkeslivet, denne gangen som sykepleier på Haukeland, gikk det med ham som med de fleste andre som er over gjennomsnittet engasjert i omgivelsene: Han ble tillitsvalgt.

Det begynte med en matregistrering

– Med programmerer-bakgrunn kjente jeg at det klødde litt i fingrene i møte med en del av de tekniske systemene på sykehuset, forteller sykepleieren.

Tanken om å lage et digitalt verktøy til arbeidshverdagen dukket første gang opp da han sto og kostregistrerte en pasient.

– Det er sånn at du må skrive ned det som er spist, finne fram en tabell på papir og regne ut kaloriene etter hvilken mat det er. Det tok 10-15 minutter og det føltes som bortkasta tid.

Hustvedt så behovet for en kalkulator som raskt kunne gjøre denne kjedelige jobben for ham.

– Siden jeg liker å dille med programvare, satte jeg meg ned og utformet en kalkulator som både kan si noe om energibehovet og dagsinntaket for en gitt type pasient.

Og, vips, med kalkulatoren på plass tok den samme jobben kun tre minutter.

– Minuttene jeg sparer kan gå til pasientene på andre måter, sier han.

Det baller på seg

Han viste kalkulatoren til noen leger og andre kollegaer, og fikk positive tilbakemeldinger. Deretter meldte det seg flere behov.

– Jeg ville også ha noe som regnet ut infusjonshastighet, og jeg ville samle den vanligste informasjonen jeg trengte på ett sted, i stedet for å måtte google hver gang.

Til slutt satt han med ganske solide verktøy på en enkel nettside, og fikk så mange bra tilbakemeldinger at han tenkte det kunne deles med flere. Han tok kontakt med Fagforbundets nasjonale yrkesseksjon for helse og sosial. Interessen var nesten overveldende.

– De var litt mer entusiastisk enn jeg hadde regnet med, ler Hustvedt.

Han ble frikjøpt en periode for å videreutvikle pleiar.no, som nå er klart til bruk for Fagforbundets medlemmer i pleiesektoren. Enten du er sykepleier, helsefagarbeider, vernepleier, student eller lærling vil du ha nytte av dette verktøyet.

Hjelper sykepleier-studenter

I tillegg til å regne ut svaret i de ulike faglige kalkulatorene, vises også formelen for utregningen. Det er gull for sykepleierstudentene.

– Medisinregning er en av de vanligste strykkildene på sykepleierutdanninga. Med denne appen kan studenter enkelt øve seg på medisinregning, forteller Hustvedt.

I tillegg hjelper appen deg å få kontroll over stammespråket, som kan være forvirrende når man kommer inn på en ny arbeidsplass.

Lei av å google

Ikke alt innholdet på pleiar.no er nytt. Mye finnes allerede, men på helt ulike steder og det er ikke alltid like lett å finne det i farta. Med google får man mange treff, for eksempel hos Wikipedia, men det kan ikke brukes som en medisinsk kilde.

– Knuse/dele-listen for medisiner er noe av det mest brukte, og som regel finner man fram etter å ha googlet litt, men ikke mange vet egentlig hvor de finner den, nemlig på Universitetssykehuset i Oslo sine nettsider. Retningslinjer for antibiotika i sykehusene er et annet eksempel, den finnes hos helsedirektoratet, og håndbok for lindrende medisin finnes hos Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Men - nå finnes "alt" du trenger på pleiar.no.

Hvordan får jeg tak i appen?

Pleiar.no er en såkalt webapp: Gå inn på nettsida pleiar.no og trykk på "installer app" i menyen. Så må du være medlem i Fagforbundet for å kunne gå videre. Du logger deg inn med fødselsnummer og mobilnummer. Det går også an å bruke nettsida for dem som ønsker det, men også da må man logge seg inn for å se alt.