Blomst

Hilsen fra styreleder

Det er igjen tid for å sende ut et nyhetsbrev fra foreningen vår. Mai og våren er kommet for fullt – i hvert fall i deler av landet…..

Informasjon fra styret

Herunder finner du informasjon om styremøter som protokoller, møtedatoer og informasjon om hvordan du kan melde inn saker.

Meeting online, job or education. Remote working from home. Workplace in home office with PC, devices and gadgets. Concept of distance learning, isolation, female business, shopping online, conference.

Hjemmekontor - mens vi venter på ny forskrift

Regjeringen arbeider med en ny forskrift om arbeid fra hjemmekontor. I påvente av den, har Arbeids- og sosialdepartementet gitt ut et notat som klargjør noen av de rettslige rammene rundt hjemmekontor begrunnet i smittevernhensyn.

Jan Davidsen og ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, mener de har vist at rødgrønn politikk duger. Men begge vil ha mer drahjelp fra regjeringa for å skape aktivitet og arbeidsplasser i kommune-Norge.

Stor interesse for etter- og videreutdanning

Stadig flere ser verdien i å ta faglig påfyll. Studiet ledelse og digitalisering på oppdrag fra Fagforbundet fikk 627 søkere til 100 studieplasser.

Siste frist for å søke!: Digital videreutdanning innen organisasjon og ledelse

Fagforbundet tilbyr sine medlemmer videreutdanning innen organisasjon og ledelse i samarbeid med Høgskolen i Innlandet for studieåret 2020/2021. Studiet gir 30 studiepoeng og er et gratis studietilbud for medlemmer. Søknadsfrist 15. juni!

presse_Geir_Mosti_2

Fagprat; et helt nytt medlemstilbud!

Fagprat er en ny Podcast som tar for seg ulike temaer knyttet til Fagforbundets fag- og yrkesområder. Hør på episoden om vårt etterspurte ledertreningsprogram eller hva med en episode om ungdomshjernen?

Skattlegging av vannkraftverk

Fagforening for rådmenn og andre ledere ser med betydelig bekymring på at det samlede tapet for vertskommuner der vannkraftproduksjonen skjer, vil bli på 3,66 milliarder pr år dersom kraftskatteutvalgets forslag følges.

Se e-Forvaltningskonferansen 2020 i opptak

E- Forvaltningskonferansen 2020 ble streamet slik at du kan se dette i opptak her.

Forslag til lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk

Fagforbundets høringssvar til ny lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk.

Kjellfrid Blakstad, leder SHS

Fagforbundets ledertreningsprogram for ledere med personalansvar

Fagforbundet kjører ny runde med ledertreningsprogram for ledere med direkte personalansvar! Ønsker du å videreutvikle deg som leder? Har du behov for faglig påfyll og for å få utvidet ditt nettverk? Ønsker du en utviklingsarena hvor du kan jobbe med nettopp dine utfordringer? Da bør du bli med på Fagforbundets lederutviklingsprogram. Programmet er utviklet og gjennomføres i samarbeid med AFF. Bli med på utviklingen!

Gerd Eva Volden sitter i Fagforbundets arbeidsutvalg til nytt AU er valgt.

Podcasten Brobyggerne er ute med ny episode om å lykkes

Frode og Frode, som lager podcast for LO Ingeniør, har møtt Ingebrigt Steen Jensen - fra Stabæk fotball - for å snakke om hva som kjennetegner de som lykkes.

Leder for yrkesseksjon Kontor og administrasjon om viktigheten av mangfoldsledelse

Trond Finstad, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon og medlem av Fagforbundets arbeidsutvalg, deltok på Standard Norges frokostarrangement "Standard morgen". Her snakket han om viktigheten av mangfoldsledelse og om hvorfor standarden for ledelse av mangfold er et godt verktøy for både ledere og tillitsvalgte. Du kan lese utdrag fra innlegget under.

Veiledning til standarden for mangfoldsledelse er nå tilgjengelig

Mangfold er en styrke for samfunnet og den enkelte virksomhet, men for å hente ut fordelene kreves gode systemer. Norsk Standard for mangfoldsledelse (NS 11201) er et nyttig verktøy for alle virksomheter. Nå har vi gitt ut en veiledning til standarden.

NS11201 Mangfoldsledelse - en del av integreringsstrategien; Integrering gjennom kunnskap

Standarden NS11201, Ledelselsystem for mangfold, som Fagforbundet har jobbet med er nå endel av regjeringens nye integreringsstrategi; Integrering gjennom kunnskap.

thmrod.gif

Vellykket intimseminar om vold og trusler i Tromsø

Den 13. september tok Fagforbundet sentralt med seg organisasjonspsykolog og tidligere politimann Ole Andre Bråten til nordens Paris; Tromsø, for å snakke om vold og trusler på arbeidsplassen.

thmrod.gif

Vel gjennomført seminar om arbeidsglede i ulike livsfaser i Trondheim

Den 05.september holdt yrkesseksjon Kontor og administrasjon sitt seminar om Arbeidsglede i ulike livsfaser i en fullsatt sal i Trondheim sentrum.

Programskisse Topplederprogram (med forbehold om endringer)

Fagforbundets topplederprogram

Topplederprogrammet er sterkt anbefalt av tidligere deltakere, og beskrives som en unik mulighet til å utvikle seg som leder. Gjennom programmet møter du forelesere fra prestisjefylte AFF, kjent fra Solstrandprogrammene, og som i flere år har ligget høyt på Financial Times-rangeringen av verdens beste etter- og videreutdanningsprogrammer