Symbol kirke

Kirketjenerskolen blir ny

Moderne e-læringsplattform gjør, mindre omfattende moduler og oppdatert innhold skal gi kirketjenerne økt faglig utbytte av kurset.

Det sentrale rettssubjektets organer er nødt til å ta innover seg at dersom de ikke tar ansvar for og eierskap til gravplassområdet, så kan vi ende med en situasjon der utviklingen av gravplassektoren nasjonalt overlates til tilfeldighetene i en grad hverken befolkning, ansatte eller lokalkirken er tjent med.

- Vi trekker et lettelsens sukk!

Lokal kirkelig gravplassmyndighet er hovedregel i gravplassloven. Med denne forutsetningen er Kirkemøtets vedtak om status quo i organiseringsspørsmålet det beste som kunne skje gravplassektoren. Vi trekker et lettelsens sukk.

Vestre Aker kirke, illustrasjonsbilde

Kurs for ansatte på kirkekontor

I september arrangeres innføringskurs for ansatte innen kontor og administrasjon! Kurset arrangeres av OU i KA og finner sted i Drammen 14. og 15. september.

Illustrasjonsbilde

Rammer og regler i KA

I høst avholdes tre todagerskurs for arbeidsgivere og tillitsvalgte om arbeidsforholdets rammer og regler i KA. Takket være OU-midler er deltakeravgiften kun 1.000 kroner.

Bjarne Kjeldsen, rådgiver i Fagforbundet.

Økende kremasjonsprosent utfordrer eksisterende kapasitet

Utviklingen i kremasjonsprosenten er mer enn en spennende graf. Den er først og fremst et uttrykk for summen av enkeltinnbyggerens valg og preferanser i møte med egen og næres død.

Kirketjener og styremedlem i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Marianne Brattsveen.

Bli med på fagdager for kirketjenere i Tromsø - Og hils på Marianne

11. og 12. mai er det fagdager for kirketjenere i Tromsø. Hovedtema er møte med mennesker i sorg og førstehjelp. Les mer om fagdagene og vår representant i programkomiteen og driftsstyret for kirketjener- og gravplasskolen, Marianne Brattsveen.

Gravferdsetaten

Sorgarbeid i kjeledress og dress

Fagforbundet dekker kursavgift for medlemmer som deltar på kurset «Sorgarbeid i kjeledress og dress» på Modum bad mandag 6. til tirsdag 7. mars. Deltagere må selv dekke reise.

Illustrasjonsbilde gravferdsetaten

Seminar for medlemmer i KA - rydd kalenderen!

27- 28. februar samles vi på Fagforbundets hovedkontor i Oslo for å diskutere aktuelle yrkesfaglige tema og lov og avtaleverk. Det er mulig å melde seg på begge dagene eller den dagen som interesserer deg mest. Alle er velkommen, men vi håper mange eksisterende og potensielle tillitsvalgte innen kirke og gravferd melder seg på!

Votering under kirkemøtet 2022

Kirkemøtet gikk inn for kompromissmodellen

– Fagforbundet vil arbeide videre med å sikre hele, faste stillinger, medbestemmelse og trygghet for alle i omstillingsprosessene vi går inn i. Vi trenger hele laget for å skape ei kirke for alle, sier May Britt Sundal, leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet.

Gravferdsetaten

Jobb i kirka? Søk stipend!

Partene i den norske kirke har et felles mål om å gi økt fagkompetane til medarbeidere. Sammen har man opprettet et opplæring og utviklingstilbud med muligheter for å delta på kurs og søke om stipend til ulike prosjekter. Sjekk ut om noe er relevant for deg og din arbeidsplass!

Fagforbundet feirer 125 år med gravplasslov

Fagforbundet inviterer til feiring av verdens beste gravplasslov på Arendal Kirkegård tirsdag 16. august kl. 12.00.

Vi er ikke de som roper eller klager høyest

I en ny forskningsrapport pekes det på opplevelser av A- og B-lag blant ansatte lokalt i Den norske kirke. – Dette er et arbeidsmiljøproblem og en trussel mot fremtidig rekruttering og kvaliteten til tjenestene, sier leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal.

Frokostmøte om arbeidsforholdene til ansatte i kirka

Fagforbundet inviterer til frokostmøte onsdag 16. mars kl. 09.00 på Oslo Kongressenter. På møtet lanseres KIFO-rapporten «Vi er ikke de som roper eller klager høyest», en rapport om arbeidsmiljø og ny organisering blant fellesrådsansatte i Den norske kirke.

Tverrfaglig kirke - høringssvar fra Fagforbundet

Som arbeidstakerorganisasjon anerkjenner Fagforbundet at det knytter seg vesentlige problemer til dagens organisering av Den norske kirke. Det er mange små enheter med begrensede ressurser og svært varierende forutsetninger for å ivareta arbeidsgiveransvaret og virksomheten ellers på en forsvarlig måte.

Illustrasjon, Grinilunden kirke

Enighet for organisasjonsmedlemmer i kirken

Det er enighet mellom Fagforbundet og Kirkens arbeidsgiverforening om en ny tariffavtale for forbundets organisasjonsmedlemmer i KA-området.

Podkast om etikk etter døden

Yrkesetikk er et viktig tema - også etter døden. I denne episoden av podkasten Fagprat forteller Bjarne Kjeldsen om verdighet og etiske problemstillinger for kirkegårdsarbeidere.

Den nye trossamfunnsloven er vedtatt

Tirsdag 14. april vedtok Stortinget den nye Trossamfunnsloven. Komiteen merket seg engasjementet for fellesrådet, men lovreguleringen Fagforbundet ønsket seg uteble. Derimot er kirketjener og kirkemusiker fortsatt med!

Illustrasjonsbilde.

Felles uttalelse om korona-situasjonen i kirkesektoren

Arbeidstakerorganisasjonene og KA ber om dialog, raushet og fleksibilitet lokalt i ei utfordrende tid.

Urneseremoni - et godt alternativ

På grunn av smittefaren settes det nå grenser for hvor mange som kan delta i gravferder. Dette kan oppleves vondt når behovet for å samles er stort. Urneseremoni kan da være et godt alternativ.

Tidligere leder i TeoLOgene, Stig-Jørund Arnesen (t.v) sammen med nyvalgt leder Thor Wiig Andersen (t.h).

Ny leder i TeoLOgene

På årsmøte i TeoLOgene ble det valgt en ny leder. Vi har tatt en prat med Thore Wiig Andersen og spurt han noen spørsmål.