Kommunene som er best på klimatilpasning

(Foto: Haugen, Mette K)

Ni av ti kommuner har påbegynt arbeidet med klimatilpasning, men bare halvparten har fattet vedtak i kommunestyret. Noen har kommet langt, mens mange er bare så vidt i gang. Det kommer frem i en spørreundersøkelse blant norske kommuner som CICERO har utført på oppdrag fra forsikringsselskapet If.

19.08.2019 av Mette K. Haugen
Sist oppdatert: 08.04.2021

Rapporten «Hvor godt er norske kommuner rustet til å håndtere følgene av klimaendringer?» ble overrakt miljø- og klima Ola Elvestuen under et arrangement på Arendalsuka 2019.

CICERO har på oppdrag fra forsikringsselskapet If og i samarbeid med IVL Svenska Miljöinstitutet gjennomført en spørreundersøkelse for å kartlegge norske kommuners arbeid med klimatilpasning. Spørreundersøkelsen ble i vår sendt til alle landets kommuner og besvart av 99 av dem. Nesten halvparten av landets innbyggere bor i disse kommunene.

- Fire av ti kommuner oppnår mindre enn 10 poeng (av 33 mulige) og har trolig bare så vidt påbegynt klimatilpasningsarbeidet. Få har avsatt ressurser for arbeidet med klimatilpasning. Kun en av ti har egne ansatte til dette arbeidet, og bare en av fire har satt av budsjettmidler, sier seniorforsker Marit Klemetsen i CICERO Senter for klimaforskning.

Les mer hos CICERO