Nyheter

Fagforbundet er kritisk til at Nav har lagret persondata i amerikanskeid skyløsning.

NAV lagrer personopplysninger i amerikanskeide skytjenester

I november 2023 avdekket Datatilsynet omfattende personvernbrudd i NAV. Nå kan NAV ilegges et overtredelsesgebyr på 20 millioner kroner for avvik knyttet til informasjonssikkerheten i IT-systemene.

Security Divas konferansen 2024

Security Divas konferansen avholdes i 18. - 19. januar i Gjøvik. Konferansens målgruppe er kvinner som studerer, jobber eller ønsker å jobbe med digital sikkerhet.

Personverndagen 2024

Datatilsynet arrangerer Personverndagen 2024. 2023 har vært et sammenhengende gjennombrudd for generativ kunstig intelligens, og KI-generert er årets nyord. Verktøyene er både artige og nyttige, men utfordrer også personvernet. Arrangementet 26. januar er allerede fullbooket, men det er mulig å følge med på nett.

kollokvibilde

Har du digital kunnskap, engasjement og elsker IKT i arbeidslivet?

Bli med i faggruppe IKT – og få mulighet til å diskutere de politiske og faglige sidene ved dette arbeidet.

Ansiennitet, illustrasjon

Gratis og skreddersydd utdanning for Informasjonssikkerhet og IKT

Bransjeprogram har som mål at ansatte, permitterte og ledige i bransjer med særlig behov for endring får nødvendig kompetanse til å mestre nye oppgaver, og dermed blir i jobben. Les mer om de nye programmene på regjeringens sider.

LM22 Statsminister Jonas Gahr Støre

Regjeringen med sterk satsning på kunstig intelligens

Regjeringen øker forskningsinnsatsen på feltet kunstig intelligens med minst én milliard kroner de neste fem årene. Forskningsmilliarden vil bidra til større innsikt om hvilke konsekvenser teknologiutviklingen har for samfunnet.

Illustrasjonsfoto

Ny arbeidsgruppe for kunstig intelligens

Regjeringen har nedsatt en ny arbeidsgruppe som skal vurdere spørsmål knyttet til KI i Norge.

Bærum sykehus tar i bruk KI

Kunstig intelligens skal brukes til å vurdere røntgenbilder ved mistanke om benbrudd.

DELTID: I gjennomsnitt har en ung helsefagarbeider 28 prosent stilling, skriver Odd Martin S. Markussen.

Bærum sykehus tar i bruk kunstig intelligens

Bærum sykehus er først i Norge til å bruke KI

Helseplattformen får kritikk

Nok en gang knusende kritikk av Helseplattformen ved St. Olavs hospital

Manglende tillit, ansvarspulverisering, fraværende kvalitetskontroll og manglende kontroll på kostnader. Det er bildet som tegnes av innføringen av Helseplattformen ved St. Olavs hospital i en ekstern rapport. I flere omganger tidligere har prosjektet fått kritikk fra forskjellig hold.

data - grafikk - kunstig intelligens - AI - robot - digitalisering

Tjue norske selskaper ble rammet av hackerangrepet i sommer, i tillegg til tolv departementer

24. juli i år ble det meldt fra PST at hele departmentssystemet har vært under et alvorlig dataangrep. Nå viser det seg at også flere norske selskap ble rammet av angrepet.

Arendalsuka

Skal det offentlige bare være leietaker på noen andres datamaskin?

Fagforbundet og Attac satt digital suverenitet og offentlige IKT-tjenester på dagsorden under Arendalsuka. "Skal det offentlige bare være leietaker på noen andres datamaskin?" var tittelen på arrangementet.

Du kan fremdeles søke på Fagforbundets ledertreningsprogram

Vi er på jakt etter engasjerte og ambisiøse ledere som har lyst til å delta på vårt nye medlemstilbud innen lederutvikling. I samarbeid med AFF har vi utviklet et nytt opplegg Fagforbundets medlemmer kan søke på.

Kronikk: Nasjonal suverenitet i skyen

I denne kronikken på digi.no skriver Thomas Nordli om krigen i Ukraina og hvordan nasjonal kontroll over data er viktig. Men hvilke muligheter bør norske myndigheter har til å flytte data til utlandet i tilfelle krig og innvasjon?

LM22 Statsminister Jonas Gahr Støre

Regjeringen vil avhjelpe digitalt utenforskap

Statsminister Jonas Gahr Støre, her under Fagforbundets landsmøte 2022.

Kunstig intelligens blir tema i ny nasjonal digitaliseringsstrategi

– Kunstig intelligens krever menneskelig og politisk intelligens, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) da han markerte starten på arbeidet med regjeringens nye nasjonale digitaliseringsstrategi i på NTNU i Trondheim 6. juni.

Leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet, Trond Finstad.

Bruk av egne ansatte er ofte det beste alternativet for IKT i kommunene

Denne uken ble det kjent at en rekke bekymringsmeldinger til barnevernet har blitt slettet. Flere kommuner er rammet. – Private IT-leverandører utgjør ofte en betydelig risiko for kommunene, uttaler yrkesseksjonsleder Trond Finstad.

Kamp mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet: Fafo presenterer Norgemodellen

Seminar 7. juni presenterer Fafo en rapport om Norgemodellen. Nye tiltak mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet rulles nå ut. Samtidig viser en evaluering at det eksisterende samarbeidet om a-krim har rom for forbedringer. Fafo ser på to ferske rapporter og spør: Har vi riktig medisin mot useriøse krefter – og bruker vi ressursene på en effektiv måte?

Illustrasjonsfoto

Seminar: Overvåking og algoritmisk styring i det digitale arbeidslivet

Datatilsynet tilbyr et interessant seminar.Det har skjedd en storstilt digitalisering av det norske arbeidslivet. Mange arbeidstakere jobber ved en skjerm eller med en mobil i hånda. Men disse vanlige og uvurderlige digitale verktøyene registrerer store mengder opplysninger om arbeidstakerne. Det reiser nye spørsmål og aktualiserer «klassiske» personvernutfordringer.

pc - laptop - tastatur - kontor - data - administrasjon

Stor gjennomtrekk blant IT-ansatte i staten

Staten har fått ordre om å kutte konsulentbruken, men sliter med stort gjennomtrekk av teknologer.