Nordisk samarbeid om hudpleiebransjen

02

Visste du at Island er det eneste landet i Norden der myndighetene har autorisert hudpleieyrket på lik linje som annen helsepersonell utdannet i den den videregående skolen?

18.09.2017 av NKHF i Fagforbundet
Sist oppdatert: 21.10.2019

NKHF i Fagforbundet fikk vite dette og mye annet da Islands hudpleieforbund inviterte alle hudpleieforbund i Norden til et møte i Reykjavik august 2017.

Der diskuterte vi forskjeller og likheter mellom forbundene, men også felles utfordringer i Nordens hudpleiebransje.

Det var Sveriges hudpleieforbund som i 2016 tok initiativet til å gjenoppta det nordiske samarbeidet om felles interesser for hudpleieyrket i Norden. I tillegg til å utveksle erfaringer og fremlegge felles saker til det internasjonale hudpleieforbundet CIDESCO, ønsker vi å fremme Nordisk hudpleie som varemerke for kvalitetsstempel på høytkvalifiserte hudterapeuter i Norden.

Vi har derfor laget en logo som oppfordrer alle til å benytte hudterapeuter som er anerkjente medlemmer i hudpleieforbund.

Videre ønsker vi å fremme felles kvalifikasjoner for godkjent hudpleieutdanning i Norden. Da er det viktig å skape et tettere samarbeid mellom skolene i Norden, og som forbund ble vi enige om å arrangere fellesmøter for hudpleieskolene. Vi ble også enige om å styrke utvekslingsmuligheter mellom Nordens hudpleieskoler.

Visste du at Erasmus tilbyr stipender for både elever og lærere ved hudpleieskoler? Islands forbund fortalte hvordan de utnyttet denne muligheten for sine skoler. NKHF i Fagforbundet vil jobbe for at også våre medlemmer kan søke om et slikt stipend enten som utvekslingsstudenter eller -lærere. I år ønsker hudpleieskolen på Island å sende sine lærere og elever på utveksling til en av Norges hudpleieskoler. Les mer om Erasmus her.

NKHF i Fagforbundet ser frem til å arrangere det neste nordiske møtet her i Oslo, for å følge opp arbeidet videre for Nordens hudpleieforbund.

Allerede på CIDESCO-kongressen i India denne uka, møtes flere av de nordiske forbundene sammen med mange hudpleieforbund fra hele verden for å diskutere hudpleieutdanningens videreutvikling.

Fakta:

Det nordiske samarbeidet består av følgende hudpleieforbund i Norden:

• Sveriges Hudterapeuters Riksorganisasjon, SHR
  • Dansk Kosmetolog Forening, DKF
  • Félag íslenskra snyrtifræðinga, FISF
  • Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opisto, SKY-Opisto
  • Norske Kosmetologer og Hudterapeuters Forbund, NKHF

Alle hudpleieforbundene i Norden er medlemmer i det internasjonale hudpleieforbundet CIDESCO. Internasjonal standardisering av kvalifikasjonene for hudpleieutdanningen er et av hovedmålene til CIDESCO, som også tilbyr hudpleieskoler eksamensopplegg for CIDESCO-godkjent hudpleieutdanning.

I Norge er det fire CIDESCO-godkjente hudpleieskoler.