Helsefagarbeidere – gratulerer med dagen!

Anna Helene Overå Letnes, helsefagarbeider fra Trøndelag, i konkurranse under Yrkes-NM 2018. (Foto: Fagforbundet)

Det er den europeiske merkedagen for helsefagarbeidere 26. november. Gratulerer til alle fantastiske helsefagarbeidere som hver dag gjør en innsats for mennesker som trenger hjelp og støtte.

26.11.2018 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 26.11.2018

Fagforbundet er stolte av å ha dere som medlemmer. Det er nærmere 100.000 helsefagarbeidere i Norge som arbeider både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Helsefagarbeiderne utgjør grunnstammen i den kommunale helse- og omsorgssektoren og er ofte den yrkesgruppen som er nærmest pasienten.
Helsefagarbeiderne har en fireårig fagutdanning og gir pasienter og brukere pleie og omsorg av høy kvalitet.

Under Yrkes-NM i oktober ble Oslo-jenta Silje Kjærnli norgesmester i helsearbeiderfag. Hun skal forsvare Norge i yrkes-VM i Russland til høsten. Norske helsefagarbeidere har gjort det svært bra i internasjonale yrkeskonkurranser og det sier noe om kvaliteten på norsk utdanning. Vi ønsker oss enda flere helsefagarbeidere, slik at alle som trenger det, skal få den hjelpen de trenger, når de trenger den.

Fagforbundet jobber aktivt med å synliggjøre yrkesgruppa. Den beste reklamen er stolte medarbeidere som snakker med andre om faget.

Det vil bli et økende behov for utøvere av yrket i helsesektoren. Fagforbundet oppfordrer alle som jobber med rådgiving og undervisning å synliggjøre karrieremulighetene for helsefagarbeidere.

Slipp til lærlingene!

De som velger denne yrkesveien skal vite at det finnes mange muligheter for videreutvikling, blant annet gjennom spesialisering og videreutdanning i fagskole.

Det er avgjørende at vi får nok læreplasser både i kommunene og spesialisthelsetjenesten. Skal vi lykkes med rekruttering av unge må vi slippe til lærlingene og gi dem tilbud om hele, faste stillinger når de har fått fagbrevet.

Alle pasienter og brukere har rett til helsetjenester av god kvalitet – og det får de av helsefagarbeidere landet rundt. Så til alle landets helsefagarbeidere: Vær stolt av yrket dere har valgt og den jobben dere gjør!