Derfor trenger vi samspill i helsevesenet

Iren Mari Luther, leder Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet. (Foto: Fagforbundet)

Samspill er helt nødvendig for å løse oppgavene våre på jobb, understreker hjelpepleier og sykepleier Iren Mari Luther til Samspillkonferansen i Bodø.

29.10.2018 av Informasjonsavdelingen

Det er tolvte gangen Samspillkonferansen arrangeres, og for første gang i Bodø. Konferansen var i utgangspunktet en konferanse for helsefagarbeidere, hjelpepleiere og sykepleiere – for at de skulle jobbe godt sammen i tjenesten. I dag er konferansen for alle grupper som jobber innenfor helse og sosial.

- Vi i Fagforbundet er klare på at det er samspillet mellom yrkesgruppene og det tverrfaglige samarbeidet som er avgjørende for at helsevensenet fungerer bra. Vi løser oppgavene sammen, og da må alle yrkene samarbeide, sier Luther, leder i Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

Hun har nettopp åpnet konferansen i Bodø. De som har møtt opp her kan glede seg til to dager med et faglig sterkt og inspirerende program. Det er noen overordnede tema og noen dypdykk-tema.

- Det er et godt faglig program. Denne konferansen er dessuten en viktig arena for å knytte kontakter med egen yrkesgruppe og fra andre yrkesgrupper fra samme arbeidssted. For eksempel kan vi se at helsefagarbeideren, helsesekretæren, sykepleieren og lederen kommer sammen, sier Luther.

Løser turnusfloker

Dette er en annen arena som de ansatte i helseveneset kan møtes. Her blir det meste løst og de flest utfordringer tatt opp. Luther kan forteller at noen til og med har funnet løsninger på turnuskonflikter.

- Det er en litt mer ufarlig arena hvor du kan være deg selv og samtidig være fagperson, sier hun.

- De forskjellige yrkesgruppene møter med ulike innfalllvinkler. Dette samspillet er det viktigste vi gjør for å få gode tjenester i helesevesenet, understreker hun.