Helseministeren «glemmer» helsefagarbeiderne

(Foto: Fagforbundet)

Helseminister Bent Høie unnlater å snakke om titusenvis av helsefagarbeidere som gjør en viktig jobb i kommunehelsetjenesten, sier nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug, til NTB.

08.06.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.12.2016

Høie varslet i helgen at han vil lovfeste at alle kommuner om få år skal ha lege, jordmor, helsesøster, fysioterapeut, ergoterapeut, tannlege og psykolog. Et viktig mål med tiltaket er å bedre helseomsorgen. Men han unnlater å nevne helsefagarbeiderne.

Frykter for rekrutteringa

Sissel Skoghaug, nestleder i Fagforbundet.

Sissel Skoghaug, nestleder i Fagforbundet. (Foto: Fagforbundet)

– Slike utsagn neglisjerer yrkesgruppen og vi er redd for at det vil bidra til mindre rekruttering i framtiden, sier nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug, til NTB.

Hun er provosert på vegne av 125 000 helsefagarbeidere med god kompetanse som gjør en viktig jobb.

Les mer i Dagens Næringsliv: Høies etterlysning av kloke hoder provoserer

Ikke første gangen Høie utelater helsefagarbeiderne

Også i fjor ertet Høie på seg fagbevegelsen da presenterte stortingsmeldinga om fremtidens kommunale helsetjenester på Helsekonferansen i mai. Fagforbundet mente det var oppsiktsvekkende at helseministeren ikke en gang nevnte helsefagarbeidere da han listet opp kjernekompetansen i framtidens primærhelsetjeneste.

De arbeidstakerne han unnlater å nevne utgjør fotfolket som hver dag yter tjenester til brukere med stor variasjon i diagnoser og behov. De jobber i den enkeltes hjem eller i institusjon og de er helt avgjørende for at den enkelte som har behov for og rett til hjelp skal få det.

Vi vet at vi trenger dem: SSB har beregnet at vi i 2035 kan ha en underdekning på 57.000 helsefagarbeidere.

Og slik så det ut på Fagforbundets Facebookside da Høie la fram helsemeldinga i mai i fjor: