Nyheter

F.v: Rune Mathiassen og Sandra Halvorstad er glade for at Head Frisør Larvik Amfi nå har tilsluttet seg tariffavtalen for frisører.

Fikk tariffavtale etter mekling

Etter mekling tirsdag 8. august har Fagforbundet inngått tariffavtale med Head Frisør Larvik Amfi.

Mer kake! Frisørene feirer alle tariffavtaler med kake.

Rekordmange frisørsalonger med tariffavtale

Nok en tariffkake har blitt utdelt - denne gang i Larvik. På få år har Fagforbundet Frisørenes Fagforening firedoblet antall salonger med tariffavtale. Er din frisør på lista?

Leder for Frisørenes fagforening, Vivian Jacobsen.

Frisørene stemte ja til lønnsoppgjøret

Uravstemningsresultatene er klare i lønnsoppgjørene for frisørene. De viser et klart ja-flertall.

En frisør som vasker håret til en kunde

Unngikk streik - enighet i lønnsoppgjøret for frisører

Etter en lang meklingsnatt ble partene i lønnsoppgjøret for frisørene enige natt til fredag 20. mai.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon. F.v.: Jeanette Bjørnstøl Tashev, Stein Gudbrandsen, Vivian Jacobsen, Monica Syvertsen, Fredrik Lygre, Magnus Langstrand og Kristin Bakker.

Brudd i frisørforhandlingene

Mandag forhandlet Fagforbundet og NHO Service og Handel tariffavtalen for frisører. Partene kom ikke til enighet, og det ble brudd natt til tirsdag.

I dag starter lønnsoppgjøret for frisører

Avtalen omfatter medlemmene i Fagforbundet som er omfattet av frisøroverenskomsten med NHO. Det er satt av to dager til forhandlinger. Hvis ikke partene blir enige innen midnatt onsdag 4. mai går oppgjøret til mekling.

Argumentasjon for egenregi

Yrkesseksjon samferdsel og teknisk har laget en samling av faglig argumentasjon for å drive tjenester med egne ansatte.

Nyttig webinar for lærlinger - dette må du se!

LO Viken har laget et kort og veldig nyttig webinar om lærlingers rettigheter og plikter. Dette anbefaler vi alle lærlinger i frisørfaget å se. Webinaret er like nyttig om man bor i Viken eller andre steder i landet.

Anette Trettebergstuen, Ap, Hedmark

Fagforbundet Frisørenes Fagforening skal ikke fly med WizzAir!

Stein Guldbrandsen, forhandlingsleder og AU-medlem i Fagforbundet , og Vivian Jacobsen, leder for Fagforbundet Frisørenes Fagforening, kom i havn i NHO-oppgjøret.

Frisør­overens­komsten i havn

Fagforbundet og NHO ble tirsdag kveld enige om ny tariffavtale for frisørene. Resultatet i årets oppgjør gir et generelt tillegg på 0,50 kr per time som er inkludert i de nye minstelønnssatsene. – I Fagforbundet Frisørenes Fagforening er vi relativt fornøyd med resultatet innenfor de rammene som er i år, og vi er godt fornøyd med økningen for de med lengst ansiennitet, sier leder Vivian Jacobsen.

Vi har laget kart!

Vi har nå laget et kart som viser alle salonger med tariffavtale og salonger hvor vi har selvstendig næringsdrivende medlemmer.

Vi har nå laget en oversikt over våre selvstendige frisører som er medlemmer hos oss.

Medical concept illustration of multiple corona viruses on pink, 3D render

Er frisører omfatta av endringene i yrkesskadeloven?

Vi har fått en del spørsmål fra våre medlemmer om også frisører som blir smitta av Covid-19 og får senskader av sykdommen er omfatta av endringene i ykesskadeloven, og om de i så fall kan ha rett på yrkesskadeerstatning.

Råd for tørre hender

Vi frisører er allerede vant til å vaske hendene våre mange ganger i løpet av dagen. Nå, som følge av nye smittevernbestemmelser, vaskes hendene enda oftere, og i tillegg brukes spritholdig desinfeksjon flere ganger om dager. Det gir fort tørre og såre hender.

Salongeier ved Fjellhamar Frisør, Trine Pendrup åpner frisørsalongen sin etter å ha holdt stengt i sju uker.

Åpnet etter sju uker stengt

Salongeier Trine Pendrup ved Fjellhamar Frisør setter nøkkelen i døra og åpner etter sju uker med stengt salong. Hun er glad, og hennes sju ansatte er ikke mindre glade for å være i gang, igjen. De har vært permitterte siden ettermiddagen 12. mars.

Åpnet etter sju uker stengt

Forhandlingene om frisørenes tariffavtale er i gang.

«Trygg salong» når frisør og velvære åpner

Helse og sikkerhet har første prioritet når frisør og hudpleie gradvis og forsiktig åpner mandag 27. april. - Vi har hatt et tett samarbeid med bransjeorganisasjonen i NHO om denne guiden som skal gjelde i salongene, forteller Vivian Jacobsen, leder for Frisørenes fagforening i Fagforbundet.

Frisørmedlemmer skryter av fagforeninga si

Frisørene er en av yrkesgruppene som er mest fornøyde med jobben Fagforbundet gjør under koronakrisa. Det kommer fram i en medlemsundersøkelse som Fagforbundet har gjennomført. - Det er ei god tilbakemelding å få nå når salongene så smått åpner opp igjen, sier Vivian Jacobsen, leder i Fagforbundet Frisørenes fagforening.

Forhandlingene om frisørenes tariffavtale er i gang.

Gjenåpning av frisørsalonger: Mange ubesvarte spørsmål fra frisørene

På en pressekonferanse tirsdag ettermiddag la regjeringa fram syv endringer i koronaberedskapen. En av dem gir muligheter for åpne frisørsalonger. - Frisørenes fagforening har egentlig flere spørsmål enn svar etter pressekonferansen, sier Vivian Jacobsen, leder av Fagforbundet Frisørenes fagforening. Her er deres innspill til "koronaregler" i salongen.

Illustrasjon.

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!