Ny tariffavtale - for Cutters-frisører

Styremedlem José Luis Rodriguez Anguita (t.v.) og leder Ingunn Reistad Jacobsen i Fagorbundet frisørenes fagforening. (Foto: José Luis Rodriguez Anguita)

Nå kan du klippe deg hos Cutters med god samvittighet. Fagforbundet og Virke har blitt enige om en ny tariffavtale for frisører. Men - Cutters tar fremdeles ikke ansvar for etterveksten...

01.03.2019 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 08.03.2019

– Det er veldig spennende med en avtale med en ny hovedorganisasjon, sier leder i Fagforbundet frisørenes fagforening, Ingunn Reistad Jacobsen. Denne avtalen er et reellt alternativ til den eksisterende NHO-avtalen.

Lik avtale

Den nye avtalen er i prinsippet lik den eksisterende NHO-avtalen for frisører.

– Tariffavtalen er viktig fordi den sikrer blant annet garantert minstelønn, lønn for bevegelige helligdager og pensjonsrettigheter, sier Ingunn Reistad Jacobsen.

– Siden Cutters på kort tid har blitt en relativt stor aktør er det viktig for oss å få på plass ordna forhold, sier lederen i Fagforbundet frisørenes fagforening.

Enige med Virke om ny tariffavtale for frisører: (Foto: f.v rådgiver Thomas Lind (forhandlingsavdelingen), styremedlem José Luis Rodriguez Anguita og leder Ingunn Reistad Jacobsen (Fagforbundet frisørenes fagforening), Tone Faugli (leder forhandlingsavdelinga) og Virkes forhandlingsleder Bård Westby

Roser Cutters

Altfor mange kutter lønn og arbeidsvilkår og kaller det innovasjon, mens Cutters faktisk har en helt ny måte å drive forretninger på - uten å kutte lønn. Timelønna i Cutters-salongene er godt over minstlønnssatsene i avtalen, og ingen kommer til å gå ned i lønn.

– Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Ingunn og fortsetter;
– Nå skal vi igang med å forhandle en særavtale for Cutters som blant annet skal sikre en god arbeidshverdag for de ansatte, og lage regler for hvordan de ansatte og tillitsvalgte kan påvirke egen arbeidshverdag.

Cutters har vært kontroversielle

Cutters' forretningsmodell har vært kontroversiell i bransjen.

– Når vi ser hvor mange frisører med fagbrev som begynner å jobbe hos Cutters, tenker jeg det er et uttrykk for at den etablerte bransjen ikke har vært flinke nok til å ta seg av folka sine, sier fagforeningslederen.

– Jeg håper dette øker forståelsen i den etablerte bransjen for at konkurranse på kvalitet betyr å satse på de ansatte, og å bedre lønns- og arbeidsvilkår, sier Ingunn Reistad Jacobsen.

Tar ikke ansvar for etterveksten

Når det er sagt er ikke alt rosenrødt i Cutters-salongene.

– Cutters er ikke en salong der du lærer alt du skal kunne som frisør, for eksempel farging av hår. Det betyr at de ikke tar inn lærlinger. De tar med andre ord ikke ansvar for rekrutteringen i bransjen, mener Ingunn Reistad Jacobsen.

– Jeg er også bekymret for hvordan hurtigklippen vil slå ut for de ansatte. Det kan skape en veldig stressende arbeidssitusjon som vi ikke vet effektene av på lang sikt. Det er både stressende, og kan gi muskel- og skjelettslitasje, påpeker fagforeningslederen.

Dette kommer helt sikkert til å bli gjenstand for diskusjon i de videre samtalene mellom Fagforbundet og Cutters.